מהי זכיינות?
זכיינות היא שיטת מסחר לפיה רשת מסויימת, היינו חברה מזכה, מאפשרת לאדם פרטי או לחברה אחרת, תמורת תשלום, להשתמש במותג שבבעלותה ובמוניטין שצברה, למכירת מוצרים ושירותים. בדרך כלל הסכם זה מלווה בסיוע בהקמת הסניף, הדרכת הצוות ועזרה נוספת מצד החברה המזכה. גם לאחר הקמת הסניף, החברה המזכה ממשיכה לגלות עניין ב זכיין, לסייע בניהול העסק ולפקח עליו.

 

באיזה תחומים נפוצה זכיינות?
שיטת ה זכיינות מתפתחת במקביל לפיתוח הכלכלה. כיום מיושמת שיטה זו ב-75 תחומים שונים, כגון מזון מהיר, חנויות אופנה, מספרות, בתי קפה, משרדי תיווך נדל"ן, חנויות לכלי בית, מוסכים, בתי ספר לשפות, כוח אדם, שיפוצים, הובלות ורבים אחרים.


מהי ההשקעה הנדרשת לרכישת זיכיון?

היקף ההשקעה משתנה מחברה לחברה, בהתאם לתחום שבו היא פועלת, למוניטין שצברה ול רווחים הצפויים. ההשקעה הכוללת לרכישת זיכיון (דמי זיכיון, השקעה בהקמת הסניף ו הון חוזר לחודשים הראשונים) נעה בין $20,000 ועד יותר מ-$1,000,000.

 

אני מעוניין לרכוש זיכיון. היכן להתחיל?
תחילה יש להחליט באיזה תחום היית רוצה לרכוש זיכיון. עליך לזכור שמדובר בעסק שתצטרך להפעיל במשך שעות ארוכות מדי יום. בתחום שיש לך בו עניין או הכשרה מתאימה, סיכוי ההצלחה שלך גדלים. חשוב להחליט מה הסכום שאתה מוכן להשקיע בעסק מכספים שברשותך, כגון מחסכונות ומהלוואות. לאחר מכן, יש ליצור קשר עם חברות מזכות העונות על התנאים האלו ולנתח את תנאי העסקה שהן מציעות. האם הן מציעות סיוע באיתור המיקום, גיוס והדרכה כוח אדם, ספקים, שיווק ותחומים אחרים. יש לבדוק את קצב הפיתוח של החברה, ולנתח את הפוטנציאל שלה ואת הביצועים העסקיים של הזכיינים הקיימים. בכל השלבים האלו רצוי מאוד ואף הכרחי להסתייע באנשי מקצוע בעלי ניסיון בתחום. צוות היועצים שלנו הינו מתמחה בתחום זה ובעל נסיון עשיר בליווי זכיינים ויזמים. כמו כן אנו עובדים עם רשת של משתפי פעולה כגון עורכי דין, רואי חשבון, יועצי נדל"ן ועוד.

 

מי יכול להיות זכיין מצליח?
זכיין מצליח הוא שילוב של איש עסקים בעל ניסיון, ידע וחשיבה עסקית, אך בעת ובעונה אחת גם אדם המסוגל לפעול במסגרת ארגון, לציית להנחיותיו ולפעול תוך שקיפות ודיווח מלאים.

 

כיצד להבטיח שהחלטה לרכוש זיכיון מסוים היא נכונה והכסף לא ירד לטמיון?

לעולם לא קיים בטחון של 100% בנכונותה של כל החלטה עסקית. מעניין לציין, שעל פי הסקרים, רוב הזכיינים מרוצים מהחלטתם לרכוש זיכיון, אך יש כמובן, גם דוגמאות שליליות. לכן, חשוב מאוד לבדוק לעומק ובכובד ראש את כל הפרטים אודות החברה המוכרת זיכיונות. אין להסתמך על מידע המסופק על ידי החברה המזכה עצמה בלבד, אלא יש לבדוק גם פרסומים בעיתונים ובאינטרנט אודותיה. בקשו דוחות כספיים של זכיינים אחרים מאותו תחום. דברו עם הספקים, בקרו בסניפים הפועלים, בדקו את הסביבה הגיאוגרפית בה עומד להיות מוקם הסניף שלכם, ועוד – כל מה שדרוש כדי להקטין את הסיכונים ברכישת הזיכיון. כאמור, אין ביטחון של 100% אולם בעזרת הליווי והייעוץ שלנו הסיכונים שאתה נוטל על עצמך בבחירת הזיכיון קטנים משמעותית.

 

מהן ההשלכות של רכישת הזיכיון?
צריך להבין שבתמורה להדרכה, לסיוע בהקמה ובניהול השוטף ובתמורה לשימוש במותג מוכר, תצטרכו לוותר על חלק מהעצמאות העסקית שלכם. ה זכיינות אינה מתאימה למי שעצמאות בקבלת החלטות חשובה לו מכל. זכיין חייב להיות מוכן לפיקוח מצד המזכה. מחד הזכיין צריך להיות מנהל ומוביל ומאידך להיות כפוף לנהלים ובעל משמעת.