אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

Castro-Logo_big

קסטרו תפתח רשת חנויות של מותג הקוסמטיקה הצרפתי איב רושה

2014
קטגוריה: חדשות ישנות

קסטרו תשקיע 20 מיליון שקל בפתיחת רשת החנויות. המנכ"ל גבי רוטר: "מדובר במותג שמביא הצעת ערך ייחודית לצרכן שאין לו מתחרים בישראל"

רשתות האופנה ממשיכות לנסות לצמוח דרך תחום הקוסמטיקה. אחרי גולברי שפתחה את רשת הקוסמטיקה סקארה, נכנסת גם קבוצת קסטרו לתחום. אתמול הודיעה חברת האופנה, שבשליטת גבי ואתי אוטר, על כך שקיבלה את ה זיכיון לפתיחת חנויות בישראל של מותג הקוסמטיקה הצרפתי איב רושה.
ביום חמישי חתמה קסטרו על הסכם הזיכיון שניתן לה לתקופה של חמש שנים עם אופציה להארכה של חמש שנים נוספות. החברה תשקיע בשנים הראשונות סכום של 20 מיליון שקל בפתיחת רשת עצמאית של עשרות חנויות תחת השם איב רושה. הסכם הזכיון כולל גם אפשרות לשווק את המוצרים של המותג הצרפתי בסיטונאות, אך קסטרו לא תפנה לרשתות פארם בשלב זה, וצפויה למכור את המוצרים גם דרך האינטרנט.
איב רושה פועלת ב־90 מדינות בעולם ומגלגלת מחזור מכירות של 2 מיליארד דולר בשנה. תאגיד איב רושה כבר פעיל בישראל, ובחודש נובמבר האחרון פתח חנות של מותג האיפור הבינלאומי פלורמר. המותג נמצא בבעלות משותפת של התאגיד עצמו ושל איש העסקים הטורקי ממוצא יהודי סם סנביי.
זו לא הפעם הראשונה שבה קסטרו מנסה להיכנס לתחום הקוסמטיקה. גם כיום מוכרת החברה ליין מצומצם של מוצרי טיפוח לגוף ולקים תחת המותג הפרטי קסטרו. פעילות זו איננה משמעותית בחברה, ולא מן הנמנע כי אם תצליח קסטרו להחדיר בהצלחה את איב רושה לישראל, היא תוותר על המותג הפרטי שלה שנמכר בחנויות. זו גם איננה הפעם הראשונה שקסטרו מנסה לפתוח רשת זרה בישראל – בעבר היא הפעילה את רשת חנויות אביזרי האופנה הבינלאומית דיווה, שלא הצליחה ונסגרה לאחר כחמש שנים.
"הם חיזרו אחרינו, לא אנחנו אחריהם", אמר גבי רוטר, מנכ"ל משותף בקסטרו ל"כלכליסט". לדבריו, "המותג איכותי, ורמת המחירים שלו שווה לכל נפש. אנחנו עוד לא יודעים להגיד בכמה יימכרו פה המוצרים, אבל זה יהיה במחיר שקרוב למחיר בצרפת".

מכוונים בדיוק לאמצע

איב רושה נחשב בשוק הקוסמטיקה למותג אמצע וצפוי להתחרות ברשתות קוסמטיקה דומות בעלות מיצוב ביניים כמו סבון (SABON), ללין (השייכת לפוקס), ויקטוריה סיקרט, ל'אוקסיטן, בודי שופ וקילס, ולהתחרות במותגים הנמכרים בפארמים ביניהם נוקס ודקלאור.
כניסת קסטרו לתחום הקוסמטיקה נעשית על רקע מהלך רחב יותר שבמסגרתו נכנסות לענף קבוצות אופנה נוספות. בחודשים האחרונים פתחה גולברי את רשת הלואו־קוסט סקארה, וכפי שנחשף ב"כלכליסט" קבוצת פוקס (שכבר פעילה בתחום עם רשת ללין) צפויה להעמיק את חדירתה לתחום ולהפעיל 3 חנויות של מותג האיפור מייבלין הנמנה עם המותגים הזולים יותר של קונצרן לוריאל פריז.
אפשר להניח שכניסת חברות האופנה לקוסמטיקה לא תשאיר את היבואניות הגדולות בתחום אדישות, שכן גם הן הפכו לקמעונאיות בשנים האחרונות. לוריאל, שעומדת מאחורי מייבלין, מפעילה בעצמה חנות קוסמטיקה של המותג קיל'ס בקניון רמת אביב, ועל פי הערכות בענף צפויה לפתוח למותג עד סוף השנה חנות או שתיים נוספות. קבוצת אלקליל, יבואנית אסתי לאודר, מפעילה אף היא חנויות של המותגים האיפור MAC ובובי בראון.
מדוע רשתות האופנה נכנסות לתחום הקוסמטיקה דווקא בעיתוי הנוכחי? לטענת רוטר, לפחות מבחינת קסטרו העיתוי היה מקרי לגמרי. "האסטרטגיה שלנו לא היתה להיכנס לקוסמטיקה, אלא לחפש תחומי צמיחה שיש בהם ייחודיות. הקורלציה שיש כרגע עם חברות אופנה מתחרות היא מקרית. זה לא בא מתוך מחשבה מוקדמת".
לדברי רוטר, קסטרו "לא פוסלת אפשרות להתרחב גם באופנה, ויכול להיות שנביא לארץ מותגי אופנה בינלאומיים. אין לנו כיוון להתפתח רק בקוסמטיקה, ומה שמצא חן בעינינו זה הקונספט הייחודי של איב רושה גם ברמת המוצר וגם ברמת החנות".
רוטר טוען שמרבית המותגים הבינלאומיים שמגיעים לישראל עוברים דרך קסטרו. "מגיעים אלינו המון פרויקטים. כמעט כל פרויקט שמגיע לארץ עובר דרכנו. הלכנו על איב רושה כי אנחנו מאמינים שהוא יכול להצליח בארץ".

רווחיות גולמית גבוהה

הכניסה של חברות האופנה לתחום הקוסמטיקה הגיונית. התחרות בענף האופנה גובה מחיר מכל השחקנים. המותגים הבינלאומיים פוגעים במכירות של המותגים המקומיים, וגורמים לשחיקה של הרווחיות. לאחר שרוב רשתות האופנה נכנסו לתחום הילדים, מחפשות חברות האופנה אפיקים חדשים להגדלת ההכנסות שלהן.
שוק הקוסמטיקה המגלגל 1.5 מיליארד שקל בשנה נתפס ככזה שעשוי לאפשר לחברות האופנה לצמוח. ענף הקוסמטיקה נחשב לבעל רווחיות גולמית גבוהה, ובתוכו תת־הקטגוריה עם הצמיחה המשמעותית ביותר היא זו של הרשתות המוזלות, ופחות של רשתות יקרות.
לדברי דנרה וולט מבלוג הטיפוח danra's vault, על רקע זה קשה להעריך אם המותג יצליח בארץ. "אמנם איב רושה הוא מותג עם תמחור נוח יחסית בחו"ל, אבל ניסיון העבר מלמד שכשמותגים בינלאומיים מגיעים לארץ הם לא תמיד שומרים על אותו תמחור, גם אם המיצוב שלהם לא משתנה. ייתכן שכניסת שחקן חדש תרים את כל הקטגוריה, אבל בניגוד למותגים אחרים, איב רושה לא נחשב למותג נחשק ואין סביבו באזז ברשת. ימים יגידו אם ההימור של קסטרו יתברר כנכון, כרגע זה בערפל".
בראיון בלעדי שהעניק לאחרונה משה גולברי ל"כלכליסט" עם פתיחת רשת סקארה הוא אמר: "כל אחד הולך לתחום שהוא יכול להביא ממנו כסף. לא ראינו לנכון לפזר את כל ההשקעות שלנו רק בעסקי האופנה. אני לא פוסל התרחבות באופנה בעתיד, אבל כרגע אנחנו ממוקדים בגולברי וסקארה. אני מאמין שהיום אפשר להרוויח יותר כסף בקוסמטיקה מאשר באופנה".

רשתות הפארם עוקבות

מי שעלולות להיפגע מפתיחת החנויות העצמאיות של מותגי הקוסמטיקה הן רשתות הפארם, ובהן סופר־פארם, המשביר לצרכן ורשת אפריל הנחשבת לרשת קטנה יחסית, אך מתמחה בקוסמטיקה ובישום. הרשתות עוקבות אחר השינויים בתחום, אך לפחות בינתיים לא נשמעות מוטרדות במיוחד.
לדברי דני לוזון, המשנה למנכ"ל סופר־פארם, "אנחנו מציעים במחלקות הקוסמטיקה מגוון רחב של מותגים, מבצעים וייעוץ אישי, ורואים שהלקוחה הישראלית מעדיפה לבחור ולגוון בין מותגים שונים, בטווחי מחיר שונים. לדוגמה, בתחום הטיפוח ישראליות מעדיפות מותגים סלקטיביים כמו קלרינס, לנקום וכו', אבל באיפור הן יעדיפו לא פעם לרכוש מותגים עממיים יותר כמו ג'ייד, לייף, או קרליין".
לוזון טוען כי האפשרות לגוון ולהתנסות במוצרים חדשים ולהתעדכן במוצרים החדשים ביותר שמושקים בישראל ובעולם היא חלק חשוב בבחירה של הצרכניות לרכוש מותגי איפור וטיפוח בסופר־פארם. "אנחנו פועלים כל הזמן להכניס מותגים חדשים, לשדרג את חוויית הקנייה ולפתח קטגוריות כמו למשל תחום הטיפוח הביתי. אנחנו גם פועלים להציע תחת לייף אלטרנטיבות אטרקטיביות. לאורך השנים סופר־פארם צומחת במכירות מחלקת הקוסמטיקה והיא תמשיך לצמוח גם בעתיד".