אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

ML_logo

"צריך להעלות את המכס על אופנה אפילו ל־18%"

13/04/2015
קטגוריה: ראיונות

אבי מלכה, בעלי הרשתות ml וג'אמפ, שחלק ניכר מעסקיו מבוסס על ייצור מקומי, טוען כי היוזמה להחזיר את המכס על טקסטיל תגדיל את מספר המועסקים בתחום. בעלי פוקס הראל ויזל: "החזרת המכס תגרום לעליות מחירים"

 

 

06/03/2013 כלכליסט

 

"הייצור המקומי של טקסטיל הוא שוק מתפתח. צריך לעודד אותו, לא להרוג אותו. ה פחתת המכס על טקסטיל לא תעזור לו", כך הגיב בעלי קבוצת ml אבי מלכה להחלטת ועדת הכספים של הכנסת לתמוך בהפחתת המכסים על טקסטיל מיובא.

הסוגיה שנדונה בוועדת הכספים בתחילת השבוע מעוררת דיון סוער בקרב ראשי תעשיית האופנה החלוקים אם קיים צורך במכס. ראשי הרשתות הגדולות, המתבססות על יבוא, תקפו את המהלך וטענו כי יגרום לעליות מחירים. מנגד ראשי הרשתות הקטנות, המתבססות על יצור מקומי, הביעו תמיכה בצעד וטענו כי הוא נחוץ לתעשיה המקומית.

"אפשר לנצח גם את הסינים"

המכס על יבוא טקסטיל, בגובה 12%, היה בתוקף עד אוקטובר, אז בוטל על ידי שר האוצר יובל שטייניץ, לאור המלצות ועדת טרכטנברג שראתה בו מס עקיף מיותר, שרק מגביר את יוקר המחיה.

בשבועות הקרובים אמורה הכנסת להכריע אם להחזיר את המכס, כאשר מתברר כי ההכנסות ממנו לקופת המדינה, כ־175 מיליון שקל בשנה, כלל אינן השיקול המרכזי העומד מאחורי הכוונה להחזירו. מה שעומד מאחורי הכוונה הוא בעיקר הרצון להגן על התעשייה המקומית והמתחרים הקטנים מול הרשתות הגדולות (שטוענות מנגד כי ביטולו דווקא ייטיב עם כלל הציבור).

אחד התומכים המפתיעים בהחזרת המכס הוא, כאמור, מלכה שאמר אתמול ל"כלכליסט": "אני מאוד מאמין בטקסטיל המקומי. אני מאמין שאפשר לנצח את הסינים במחירים והפחתת המכס רק תיצור פער לרעת השוק המקומי".

לדברי מלכה, שחלק גדול ממוצריו מיוצרים בישראל או בשטחי הרשות הפלסטינית ולכן לא חייבים במכס "הפחתת המכס לא תחזור ללקוחות. אף רשת לא תפחית את המחיר לצרכן, כמו שאף רשת לא מעלה מחיר ללקוח כשעולה המע"מ באחוז. צריך אפילו להגדיל את המכס ל־18%, ואז כל הרשתות שרצות לקנות בחו"ל ומחלקות כסף לסינים ייתנו כסף לעיירות פיתוח ולעובדים מקומיים ויפנו עבודות תפירה גם לפלסטינים, לירדנים ולמצרים. יש שם ידיים עובדות שהן יותר זולות מהסינים. צריך להפחית מכס על חומרי גלם, לא על תוצרת מוגמרת", אמר מלכה.

צביקה לוינסון, מבעלי HDL, שכ־90% מבגדיה מיוצרים בישראל או ברשות, הצטרף גם למלכה ואמר כי הוא מתנגד לביטול המכס. לדבריו, הוא רואה חשיבות בהגנה על הייצור המקומי. "אני בעד תחרות הוגנת לכולם, אבל צריך לשמור על היצרנים שעדיין מייצרים בארץ", ולכן אני מתנגד להורדת המכסים", אמר לוינסון. "צריך לפחות לשמור על הפער הקיים במיסוי, אחרת לא תהיה תחרות הוגנת".

הראל ויזל – מנכ"ל רשת פוקס הנמנית על הרשתות שייפגעו מהמכס – הביע התנגדות למהלך וטען כי החזרת המכס תגרום לעליות מחירים ברשתות האופנה: "בשנתיים האחרונות ירדו המחירים אצל כל חברות האופנה בישראל בדיוק בשיעור ירידת המכסים. כל חברות האופנה המפרסמות דו"חות לבורסה מדי רבעון (פוקס, קסטרו, גולף ודלתא — ג"ק) דיווחו על שיעור רווחיות גולמית זהה פחות או יותר בשנתיים האחרונות. כל כלכלן זוטר מבין מזה שכל ההנחה במכסים מתגלגלת ללקוח".

ויזל ביקש להזכיר כי "הורדת המכסים הגיעה מיד אחרי המחאה ובהמלצת ועדת טרכטנברג, שבה הוחלט להקל על תושבי המדינה. הניסיון לגלגל מחדש ולהעלות את המכסים, מעבר לזה שיפיל עול כבד על ילדי מדינת ישראל, הוא ההיפך הגמור של מה שביקשה הוועדה. האם מי שכביכול בעד העלאת המכסים לא רואה מול עיניו את טובת תושבי מדינת ישראל?".

מי שייצג בוועדת הכספים את יצרני הטקסטיל היה אסי גוטרייך, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עיסקי בטיב טקסטיל, העוסקת באספקת בדים וחוטים לתעשייה. גוטרייך אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "לישראל נכנסים 250 מיליון שקל בדים בשנה, זה לא נכנס סתם. יש פה שוק גדול מאוד של ייצור. רוב העובדים בתעשיית הטקסטיל משתכרים מעל שכר המינימום, וכאשר הם יגיעו להיות מוכרים ברשתות הגדולות יקבלו כנראה רק שכר מינימום".

"המכס על טקסטיל מגביר את התחרות"

יורם דר, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר, אמר כי אסור להפוך את ביטול המכס על הטקסטיל. לדבריו, "מדובר במהלך שכבר הוכיח עצמו בעבר כיעיל להגברת התחרות המשק, להורדת המחירים לצרכן ולהפחתת יוקר המחייה. חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר תאבק באופן נחרץ ליישום החלטת הממשלה להמשך הפחתת המכס על יבוא מוצרי טקסטיל, בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג להפחתת יוקר המחייה בישראל. הפחתת המכס על טקסטיל משפיעה באופן ישיר על המחירים ולראייה מדד המחירים לצרכן בחודש ינואר האחרון, בו היתה הפעימה האחרונה של ביטול המכס שעמד על 12% , ירד ב -0.2% ואילו מדד המחירים בסעיף הלבשה ירד ב 8.2% . מינואר 2000 מדד המחירים לצרכן עלה ב 30.8% ואילו מדד ההלבשה ירד ב 23.4%, מדובר בפער עצום של כמעט 55%. עוד לדבריו, אין להגן על הייצור המקומי בארץ מאחר ואין כמעט ענף טקסטיל בישראל. זהו תהליך המתרחש בכל העולם.

 

 

 

 

 

מתעניין/ת במימון? לחץ/י כאן