אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

ace1

עשו זאת בעצמם: כך נקלעה רשת אייס להפסדים כבדים ונותרה עם קופה ריקה

2011
קטגוריה: חדשות ישנות
17 בכירים שבאו והלכו בתוך שנה, סניפים גדולים מדי והיעדר אסטרטגיה הם רק חלק מהסיבות שהובילו לדעיכת אייס אוטו דיפו. בסוף השבוע הודיעה הרשת על אי־עמידה בתנאים פיננסיים שהציבו לה הבנקים ועל הון עצמי שלילי של 10 מיליון שקל.

 

 

אייס אוטו דיפו  – החברה הציבורית המחזיקה במניות רשת אייס ובמניות רשת אביזרי הרכב אוטו דיפו – דיווחה ביום רביעי האחרון כי לאחר הרבעון הראשון היא הגיעה למצב פיננסי לא פשוט. על פי הדיווח, בעקבות ההפסדים ברבעון החולף, עברה החברה מהון עצמי חיובי של 2 מיליון שקל להון עצמי שלילי של 10 מיליון שקל.

במקביל דיווחה החברה כי החברה־הבת שלה, אייס מוצרי צריכה – אשר מרכזת את פעילות אייס ואוטו דיפו עבור החברה הציבורית – מתקשה לעמוד כלפי הבנקים בתנאי ההלוואה שלקחה על עצמה. המשמעות: כעת צריכה אייס לגייס מבעלי מניותיה – גאון אחזקות ושלמה זבידה, המחזיקים כל אחד ב־42.2% מהמניות – הון חדש כדי לטפל במצבה הפיננסי המידרדר.

אייס אוטו דיפו גם מחזיקה בבעלות על רשת רוזנפלד שרכשה ב־2007, וכעת מפעילה חנות אחת תחת השם "רוזנפלד" בפתח תקווה. כמו כן מחזיקה החברה ברשת נרות בשינקין, וכן ברהיטי דבל'ה שמפעילה מפעל יצור בחולון.

עבור הספקים והמתחרים של החברה – המצב שאליו הגיעה הרשת אינו מפתיע. בימים האחרונים הם מדברים שוב ושוב על שורה של טעויות ניהוליות ואסטרטגיות שהובילו את החברה למצבה הנוכחי.

בין השאר, הם מספרים על סידור בעייתי של הסניפים, מיקומים יקרים של חנויות שהכבידו על ההוצאות, נחיתות מול המתחרה הום סנטר כמעט בכל פרמטר ובעיקר – חילופי מנהלים רבים בתוך תקופה קצרה ביותר, מגמה שהחלישה את יכולתה של אייס להציב אסטרטגיה ברורה ולשמור עליה.

 

"אין יד מכוונת ברשת"

אייס מוצרי צריכה עברה מ רווח לפני מס של 36.9 מיליון שקל ב־2007 להפסד לפני מס של 17.8 מיליון שקל ב־2010. "הנתון הזה מראה שאין יד מכוונת במטה הרשת", אומר אחד המתחרים של אייס. "מנהלי הסניפים מרגישים שהמטה שאמור לקחת ולסחוף אותם קדימה לא יציב, לא מדבר בשפה שלהם ומתחלף בכל שני וחמישי. אם אתה רואה שמי שצריך להוביל אותך לא לא יודע מה הוא רוצה, איך אתה אמור לעבוד ככה? זאת החולשה הגדולה ביותר של אייס לאורך השנים".

מבדיקה של נושאי המשרה באייס אוטו דיפו ובאייס מוצרי צריכה עולה כי מתחילת 2010 דיווחו החברות על 17 שינויים בהרכב ההנהלה הבכירה, לא כולל חברי דירקטוריון. הפרישה האחרונה היתה של אחת מדמויות המפתח בכל רשת קמעונאית – סמנכ"ל הסחר – שפרש אחרי כשבעה חודשים בלבד בתפקיד. לדברי אחד הספקים, "מנהלי הקטגוריות ברשת – אין להם אמירה ואין להם עמוד שדרה. כשסמנכ"לי הסחר מתחלפים, אי אפשר לגבש מדיניות ארוכת טווח".

 

שוק של "טמבוריות"

שוק מוצרי ה"עשה זאת בעצמך" נשלט על ידי החנויות הפרטיות – ה"טמבוריות" – המרכזות, לפי הערכות הספקים, כ־90% מהמחזור בענף. כיום פועלות כ־1,000 טמבוריות שונות בישראל, לצד 37 סניפים של אייס ו־41 סניפים של רשת הום סנטר. בשנה האחרונה החלה לפעול בענף גם רשת סיטי שופ, שמונה כיום 13 סניפים. לפי ההערכות בענף, המחזור של הום סנטר כפול מהמחזור של אייס, כאשר מבנה ההוצאות בשתי הרשתות דומה – מה ששוב מכביד על הרווחיות של אייס. לחנויות אלה יש להוסיף תחרות גם מצד איקאה בתחום הריהוט והאביזרים לבית ולמשרד, ורשתות כלי בית כמו גולף אנד קו, ורדינון ופוקס הום. אפילו רשתות השיווק הרגילות, שהרחיבו באופן ניכר בשנים האחרונות את מגוון מוצרי הנון־פוד שלהן, מתחרות בחנויות אלה בסגמנטים מסוימים.

לדברי הספקים, אחת הסיבות שהובילו לדעיכת הרשת נוגעת ל שוק ה"עשה זאת בעצמך" "שלא באמת התרומם בישראל בניגוד לעולם. הלקוח הישראלי עדיין מעדיף לעשות את מרבית השיפוצים בביתו באמצעות קבלני שיפוצים. השוק בישראל הוא בעצם של שוק 'עשה זאת באמצעות מישהו אחר'".

כישלון הקונספט, שלא באמת תפס בישראל, הביא, כך מסבירים הספקים, לשינויים במבנה החנויות, הן של אייס והן של הום סנטר. שתי החברות החלו להציב בכניסה לחנויותיהן כלי בית, מוצרי טקסטיל לבית ומוצרי חשמל – על חשבון מוצרי ה"עשה זאת בעצמך" המסורתיים כמו צבע וכלי עבודה.

הרשתות הגדולות נמצאות בנחיתות מול החנויות הפרטיות גם בכל הקשור לעבודה עם קבלני שיפוצים, שמחפשים לרוב גמישות בתנאי אשראי שהחנויות הגדולות לא יכולות לתת להם, וכן תנאים גמישים יותר באספקת סחורה כמו איסוף בשעות בוקר מוקדמות שבהן הרשתות הגדולות עוד סגורות. יש ספקים שמדברים על כך שהרשתות הגדולות הפכו לסוג של חלון ראווה ללקוח, שבא להסתכל וקונה בסוף בטמבוריה השכונתית.

בכל הקשור להתנהלות הרשת, הספקים והמתחרים מדברים על כך שהרשת בחרה מיקומים יקרים מדי לסניפיה, ופתחה סניפים גדולים מדי שלא מצליחים לכסות את עלויות ההפעלה, השכירות וכוח האדם הדרוש להפעלתן. לכן, אם שואלים את הספקים והמתחרים, על הרשת לעבור מיד לצמצומים ולסגור סניפים מפסידים.

כמו כן מדברים הספקים על כך שאייס מבקשת מהם כבר כמה רבעונים לאסוף מלאי לקראת סוף הרבעון כדי להפחית את המלאי שנאגר ברשת, ולאחר תחילת הרבעון הבא מצטיידת שוב בסחורה. לדברי אחד הספקים, היו תקופות שברשת היו מדפים ריקים – "סיטואציה לא נעימה מול הלקוח".

 

נלחמים על המשקיעים

נכון למרץ 2011, לאייס אוטו דיפו הציבורית היה חוב של כ־217 מיליון שקל המורכב מחוב לבעלי האג"ח של החברה בהיקף של כ־120 מיליון שקל ומחוב לבנקים בגין הלוואות של כ־97 מיליון שקל. כמעט כל החוב לבנקים (71.3 מיליון שקל) הוא הלוואות חדשות שנלקחו על ידי החברה מתחילת השנה ב ריבית של 4.15%. כעת פועלת החברה לגיוס כסף מהציבור בדרך של הנפקת זכויות – כאשר ב־31 במרץ הגישה לרשות ניירות ערך תשקיף מדף לקראת גיוס על סמך דו"חות החברה ל־2010.

לפי שעה, טרם פרסמה החברה את הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2011, אך הודעתה מיום רביעי מצביעה על כך שבשורה התחתונה היא רשמה הפסד – כך שקשה מאוד להאמין שהתוצאות יראו שיפור משמעותי בפעילות הרשת. האם אייס תצליח לקבל מחדש את אמון הציבור והמשקיעים שיכניסו את היד לכיס ויספקו לה את המזומנים שנדרשים להמשך פעילותה? זאת שאלת המפתח בעתידה הפיננסי של הרשת.