אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

עצמאי, מתלבט בין פתיחת עסק לרכישת זיכיון? התשובות בפנים!

30/04/2015
קטגוריה: מאמרים

עו"ד,דודי בן דוד

 

על פי הסטטיסטיקות, רוב העסקים העצמאיים לא נשארים פתוחים בפתיחת השנה החמישית לקיומם; לעומתם, עסקים זכיינים שורדים הרבה יותר בשוק. אז האם כדאי להיות חלק ממשפחה שלוקחת לך חלק מהרווחים, או להתמודד לבד בשוק גדול ותחרותי?

 

ההחלטה לצאת לשוק הפתוח בתור עצמאי הינה החלטה לא קלה בפני עצמה. אבל לאחר שכבר הבנת שזהו ייעודך ואתה רוצה ליישם את השאיפות היזמיות שלך, האם כדאי לבחור בפתיחת עסק חדש מאפס, או לרכוש זיכיון? כמובן שכמו לכל דבר בחיים גם לשני ההחלטות הללו יש יתרונות לצד חסרונות.

פתיחת עסק שאין לו שום תיוג, שום שיוך חברתי ושום קהל יעד, הוא בעל סיכויי הצלחה לא גבוהים במיוחד. על כך יכולות להצביע העובדות שמראות שעסקים כאלו לא מצליחים להחזיק זמן מכובד בשוק. לעומתם, עסקים שנפתחים על פי שיטת הזכיינות, מצליחים לשרוד,  ולא רק לשרוד אלא גם לשגשג בשוק שבו הם נמצאים. עסק זכייני הוא עסק שהשם שלו מוכר- הלקוחות יודעים מה מחכה להם בפנים, איזו חוויה ואילו מוצרים; השתייכות זו מצליחות להחזיק את העסק בשוק במשך זמן ממושך, המותג מוכר ומצליח לקנות את ליבו של קהל היעד. בנוסף, סיכויי העסק 'ליפול' קטנים יותר מכיוון שיש מעליו רשת גדולה שמפקחת עליו ומסייעת לו בפעילות השוטפת של העסק.

עסקים המופעלים על ידי זכיינים נמצאים בדרך כלל בקניונים או במרכזים מסחריים גדולים. הסיבה לכך היא שבעלי הקניונים מעדיפים למקם סניפים של רשתות מוכרות במרכזים שבבעלותם. בזכות השיוך לרשת גדולה ובעלת עוצמה, הזכיין זוכה ליצור קשר מיידי עם ספקים מוכרים ואיכותיים בעולם המסחר ולקבל תנאים טובים יותר על קנייה של מוצרים.

פרסום הסניף, שלעיתים הוא קריטי ביותר להצלחה, לא נופל על כתפיו של הזכיין ודואג להסיר דאגה אחת פחות מליבו. הפרסום משותף לרשת כאשר מועברים לה דמי פרסום במחירי עלות סמליים ובתמורה הסניף זוכה לחשיפה גדולה יותר. בשיטת הזכיינות הזכיין מנהל עסק בכוחות עצמו, כאשר השם של המותג כבר דואג לעצמו, וזהו היתרון הכביר בשיטה הזו. כל אלו ועוד הרבה מגדילים את הסיכויים של העסק להצליח ולשגשג.

בהקמת עסק בצורה עצמאית, קיים חופש מוחלט. בעל העסק מחליט מיהו קהל היעד שלו, מה יהיה אופי הסניף, איך הוא יראה, מה ימכור בדיוק וכולי. בעצם, בעל העסק מתחיל מאפס, מדף חלק, ועליו לבנות לעצמו תוכנית עסקית שלמה, מודל עסקי ולבנות לעצמו מוניטין. סיכויי ההישרדות שלו נמוכים כאשר סיכויי השגשוג של עסק כזה הם נמוכים עוד יותר ונדירים. על פי נתונים סטטיסטיים לגבי עסקים בישראל, חצי מהעסקים הקטנים במדינה לא מצליחים לשרוד עד השנה השלישית לקיומם. לעומתם, שבעים אחוז מהעסקים הזכיינים במדינה עוברים את השנה החמישית ומגיעים עוד הרבה רחוק. זאת בזכות מה שפורט עוד למעלה: תמיכה מצד רשת גדולה, מותג מוכר וכולי.

החסרונות הקיימים בשיטת הזכיינות כוללים הגבלות רבות שיש על הזכיין, חופש בניהול העסק, פעילות על פי נהלים כתובים וברורים, עבודה במקביל לחוזה זיכיון לא גמיש, הפרשת תשלומים חודשיים לרשת וכולי.

הזכיינות איננה ורודה כמו שהיא נראית, והיא דורשת תנאים מדויקים והגעה עם ממון אישי. שיטת הזכיינות תהייה מתאימה לך כמו כפפה ליד במידה ואתה אדם בעל חשיבה עסקית במקביל לעמידה בלחצים של עין מפקחת ונהלים נוקשים. לעומת זאת פתיחת עסק עצמאי הוא התחלה מאפס ונשיאת תפילה שתצליח לשבור את הסטטיסטיקה.