אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

kika_1

"נשפר את החנות בנתניה ואז נקים את רשת קיקה"

2012
קטגוריה: חדשות ישנות
רשת הריהוט שספגה הערת "עסק חי" ממשיכה לבנות את החנות השנייה בחוצות המפרץ, אך נערכת לפעולה גם מסניף אחד. "נשמח להכניס משקיע, אני לא איש ריטייל", מודה מוטי סלע, מנכ"ל אשטרום המחזיקה בקיקה

 

 

"השנה נשקיע בחנות של קיקה בנתניה. אחרי שנשביח את החנות, נצא החוצה ונקים את הרשת", כך הצהיר אתמול מוטי סלע, מנכ"ל חברת אשטרום נכסים הציבורית, המחזיקה ב־15% מרשת קיקה בישראל.

דבריו של סלע מציינים שינוי כיוון בפעילותה של רשת הריהוט האוסטרית בארץ: אם בעבר הסבירו בקיקה כי עליהם להפעיל לפחות שלושה סניפים כדי להצדיק את עלויות התפעול והלוגיסטיקה הכרוכות באספקת ההזמנות ללקוחות, כעת מורידה הרשת את הפרופיל העסקי שלה.

יום לפני הודעת המנכ"ל חשפה אשטרום את התוצאות הכספיות הקשות של קיקה ואת הודעת רואי החשבון כי קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של הרשת כעסק חי. מאז הפתיחה בספטמבר 2011 ועד סוף אותה שנה צברה קיקה הכנסות של 27 מיליון שקל לצד הפסד של 44.5 מיליון שקל. אשטרום מחקה את מלוא השקעתה בקיקה – שסובלת מגירעון בהון של 58.2 מיליון שקל. למרות הכל, סלע אמר אתמול כי הוא מאמין בקיקה, ושהוא ושותפו לרשת, סלומון בטיטו, שיפרו את פעילות הרשת בעקבות תהליך למידה שעברו.

 

נתוני המכירות של קיקה הפתיעו במיוחד על רקע ההשקה המוצלחת של החנות, שחוותה בחודש הראשון לפעילותה תנועה אדירה של לקוחות. לדברי סלע, "הלקוחות אמנם באו בחודש הראשון, אבל מה הם קנו? כוסות? צלחות? הם לא הבינו שזה כלבו של רהיטים. אני לא צריך שישוו אותי למתחרים במחירי הכוסות. אני כלבו לריהוט".

 

 

על משמעות תהליך הלמידה שעבר אמר סלע כי "בפתיחה של החנות חשבו שצריך 20 קופות, כיום ישנן 10 קופות, ואני יודע מתי מספיקות לי רק חמש קופאיות. בהתחלה היה כוח אדם רב מאוד, עכשיו הגענו לרמה הנכונה. גילינו גם אילו מוצרים נמכרים יותר ואילו נמכרים פחות; וביצענו התאמות בשטחי המחלקות. כל אלו הם תהליכים שמצריכים זמן ולמידה".

 

סלע הוסיף כי החברה תשמח להכניס משקיע מתחום הקמעונאות, כדי לחסוך חלק מעלויות הלימוד של השותפים הנוכחיים. "אני מת על החנות הזו, אבל אני לא איש ריטייל. יש אנשים שזה המקצוע שלהם", הודה סלע.

כך או כך, סלע אמר כי החנות בנתניה מאוזנת כיום מבחינה תפעולית (בלי להחשיב הוצאות של בנייה ומיתוג) וכי הרשת מבחינה בעלייה מתמדת בכל מדדי הפעילות: מספר מבקרים, סל קנייה ממוצע, לקוחות חוזרים ועוד. עם זאת, החנות עדיין רחוקה מפעילות שתצדיק התרחבות של הרשת לסניפים נוספים.

לדברי סלע, "התחלנו למכור יותר מטבחים וסלונים. האם אפשר למכור יותר? ברור שאפשר – אבל כל עוד ישנה צמיחה, אני מרוצה".

 

במקביל, אשטרום ממשיכה לקדם את הקמת החנות השנייה של קיקה, בחוצות המפרץ. עם זאת, ב־6–12 החודשים הבאים מדובר בעבודות תשתית כלליות שאינן ייחודיות לחנות קיקה. כך תרוויח אשטרום מסגרת זמן שבה תוכל, אם תרצה, להתחרט ולהקים מתחם חלופי, בלי להסתבך בעלויות משמעותיות. אפשר להניח כי בתקופת הזמן הזו יוכרע אם פניה של הרשת להתרחבות, לשימור מודל פעילות תחת חנות אחת או לסגירה. לדברי סלע, "אין כעת שום סימן שאלה לגבי פתיחת החנויות הנוספות של קיקה".