אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

melisron2 (1)

מלך הקניונים החדש: משה רוזנבלום סוגר חשבון

2010
קטגוריה: חדשות ישנות

מי שהיה מספר 2 בבריטיש תחת עמיר בירם ונאלץ לעזוב בטריקת דלת, חוזר עכשיו כמנהל מליסרון שרוכשת את בריטיש. קווים לדמותו של המלך החדש של הקניונים בישראל.

 

 

רק לפני כשנה דרש משה רוזנבלום, שכיהן כמנכ"ל קניוני ישראל בבריטיש ישראל, משרדים בקומה נפרדת מהמשרדים של הבוס שלו, מנכ"ל בריטיש עמיר בירם, כדי שלא ייתקל בו במקרה בדרכו לעבודה. הסכסוך בין הצדדים המשיך להחריף, ובחודשי העבודה האחרונים של רוזנבלום בבריטיש השניים לא דיברו ותקשרו רק באמצעות אנשי קשר. באוגוסט 2009 עזב רוזנבלום את בריטיש בטריקת דלת, וכבר בספטמבר הוא מונה למנכ"ל קבוצת מליסרון. עתה מליסרון רוכשת את בריטיש, רוזנבלום עומד להיהפך למנכ"ל קבוצת הקניונים הגדולה ביותר בישראל, ולבוס החדש של בירם.

בשבוע שעבר הודיעו בעלי מליסרון, מש פחת עופר, כי הם נמצאים במשא ומתן לרכישת 71% מקבוצת בריטיש תמורת 1.7 מיליארד שקל – 32% מעל לשווי הבורסאי של החברה (ראו מסגרת). לאחר רכישת הקניונים מבריטיש תבסס קבוצת מליסרון את מעמדה כאחד הגופים הקמעונאיים החזקים. רוזנבלום עצמו מסתמן כמנצח הגדול של העסקה, והוא ייהפך למלך הקניונים החדש של ישראל. מבחינתו, מדובר גם בסגירת מעגל אישית. 

ההיכרות עם משפחת עופר

רוזנבלום נולד כבן זקונים לזוג הורים ממוצא פולני שגרו ברמת חן. הוא למד מחשבים בתיכון אורט טכניקום בגבעתיים, וכבר אז היה תלמיד מצטיין.

אחרי הצבא, ב־1983, חזר ללמד באורט מחשבים, אך נאלץ לעזוב אחרי כשנתיים כיוון שלא היתה לו תעודת הוראה. לאחר מכן הוא עבר לחיפה, ללמוד הנדסה תעשייה וניהול. הקשר עם משפחת עופר נוצר בתחילת שנות התשעים כשהיה מנכ"ל הקריון בקריית ביאליק והאחים רכשו חלק מבעלות הקניון.

הכימיה בין רוזנבלום לבין משפחת עופר היתה מיידית, ומהר מאוד הוא נהפך להיות מנהל ה נכסים של המשפחה. בהמשך עזב רוזנבלום את עסקי משפחת עופר כדי לנהל את קניון ערים בכפר סבא. מאוחר יותר שימש כמנכ"ל שבעת הכוכבים בהרצליה. עם הזמן התקדם רוזנבלום בתחום ונהפך למנהל בכיר בקבוצת קניוני ישראל של בריטיש ישראל.

לפני כשנה, לאחר הפרישה מבריטיש, חזר לעבוד עם משפחת עופר, כמנכ"ל מליסרון. לדברי בכיר במשפחת עופר, "רוזנבלום הוא איש מוכשר מאוד, ואנחנו מאמינים ביכולת שלו לקחת את מליסרון קדימה. זה נכון שלפעמים לא כולם מסכימים עם הדרך שלו ולכן לפעמים הוא מסתכסך עם אנשים, אבל בסופו של דבר מדובר במנהל מקצועי ואמין". 

סכסוך מתוקשר

לדברי מקורבים, בתקופת עבודתם המשותפת הרגיש בירם שרוזנבלום מנסה לחתור תחתיו, ולכן עשה כל שביכולתו כדי לסמן לו את הדרך החוצה. רוזנבלום, מצדו, חש שבירם ממדר אותו מטיפול בעסקאות חשובות. לכן, כשרוזנבלום עבר למליסרון, היתה לו רק מטרה אחת: להשוות את מעמדו במליסרון למעמד של בירם בבריטיש – להיות מנכ"ל של חברה ציבורית שמגלגלת מחזור מכירות של מאות מיליוני שקלים. כשהגיע למליסרון, דרש רוזנבלום מליאורה עופר שכר זהה לזה של בירם – כ־1.2 מיליון שקל בשנה, וקיבל אותו. המהפך הושלם.

בכיר בתחום הקניונים מסביר את הרקע לסכסוך המתוקשר. "לרוזנבלום חשוב להיות בעמדה של מקבל ההחלטות. הוא לא היה יכול לסבול את העובדה שהוא רק מספר שתיים לבירם, ולכן החליט בסוף לעזוב".

כעת, עם הודעת הרכישה והעברת הבעלות הצפויה בבריטיש, ההערכות הן שבירם ייאלץ לעזוב את תפקידו כמנכ"ל החברה – שנה בדיוק לאחר שאילץ את רוזנבלום לעזוב.

"סוג של גאון שיווקי"

רוזנבלום לא הגיע למעמדו במקרה. מקורביו מתארים אדם עם אישיות יוצאת דופן, עם ידע שיווקי רחב ויכולת נדירה לבנות תמהיל מסחרי נכון בכל קניון.

"הוא מספר אחת בארץ בהבנת המהות המסחרית של קניון", אומר עליו חברו מילדות, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים פרומול, עופר שכטר, שגדל בשכנות למשפחתו בשכונת רמת חן ברמת גן.

"הוא סוג של גאון שיווקי. ההבנה שלו בצרכים של הלקוח והיכולת לחבר בין בעל החנות לבעלים של קניון מביאות לכך שכל הקניונים שהוא ניהל נהפכו להצלחה. הוא גם יודע לשמור על יחסים טובים עם בעלי רשתות, שמאמינים ביכולות הניהול שלו ומבקשים לפתוח חנויות בקניונים אולם הוא מנהל".

מנכ"ל צומת ספרים, אבי שומר, אומר כי "אני חושב שהוא אחד מאלו שמבינים יותר בענף הקמעונאות והקניונים. הוא אחד הבודדים שיכולים להבין גם את הצד של המשכירים וגם את הצד של השוכרים".

אחת משיטות הניהול שמזוהות עם רוזנבלום היא טיפוח רשתות עם פוטנציאל הצלחה בקניון ושכפולן לכל קניוני הרשת. "רוזנבלום רואה שחנות מסוימת בקניון רווחית ויש לה מחזורים טובים ואז עוזר לה להתפתח לכל רשת הקניונים", אומר בעלי רשת אופנה גדולה. "היכולת הזו, לזהות הצלחה ואז לשעתק אותה, היא אחת הסיבות שרוזנבלום הוא מנהל מוצלח".


רוזנבלום גם ידוע ביכולת שלו למתג בהצלחה קניונים. בתקופת עבודתו כמנכ"ל קניוני ישראל הוא דאג למתג את כל קניוני הרשת, ואת אותו מהלך הוא ביצע בקבוצת קניוני מליסרון. בעזרת משרד הפרסום יהושע
TBWA, רוזנבלום מיתג מחדש את הקניונים כ"קניוני עופר" עם לוגו בדמות של במבי.

רוזנבלום הודיע כי המיתוג מחדש הוא רק השלב הראשון בהתארגנות שיווקית מחודשת שהוא מוביל בקבוצה, שתכלול תוכניות מקיפות בתחום השירות, העיצוב, תמהיל החנויות והחוויה.

מופע של אדם אחד

רוזנבלום התפרסם בשיטת הניהול הריכוזית שלו, שכוללת צוות מצומצם של 4–5 אנשים, כולל המזכירה, שמנהלים את כל קבוצת מליסרון. על פי מקורבים, רוזנבלום מחליט לבד לגבי האסטרטגיות השיווקיות של הקניונים בבעלות הקבוצה. למנהלי הקניונים אין סמכות ניהולית להחליט באופן עצמאי על אסטרטגיית שיווק נפרדת, ותפקידם הוא בעיקר למלא אחר הוראותיו.

"רוזנבלום הוא מסוג האנשים שצריכים שהכל ילך בדרך שלהם", מסביר מנכ"ל רשת בגדים ארצית. "הוא אדם עקשן שלא אוהב שמתנגדים לו. האופי הזה הביא לו גם אויבים רבים, כי לא תמיד כולם רוצים לציית למה שהוא חושב שנכון לעשות. רק מי שבא נטול אגו, יכול להסתדר איתו", הוא טוען.

האסטרטגיה הריכוזית של רוזנבלום גם הובילה לסכסוך עם מנכ"ל קניון רמת אביב וקניון סביונים לשעבר, בני כהן. כהן הגיש גם הוא מועמדות לתפקיד מנכ"ל מליסרון, ולכן כשרוזנבלום התקבל לתפקיד, התפתחה מתיחות בין השניים. מהר מאוד האיבה המקצועית נהפכה לאיבה אישית שהקשתה על ניהול של מערכת יחסים מקצועית תקינה. הסכסוך הגיע עד לחלונות הגבוהים של בעלי המניות בחברה, כאשר מנכ"ל עופר נכסים, אבי לוי, היה בעד השארתו של כהן בתפקיד, אך ליאורה עופר גיבתה את החלטתו של רוזנבלום להחליף את כהן במנכ"ל אחר. גם עכשיו, בעסקת בריטיש הנרקמת, רוזנבלום יוצא בסופו של דבר כשידו על העליונה.