אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

MCDONA

ייצוגית נגד מקדונלד'ס: מטעה בגודל הגלידה

2013
קטגוריה: חדשות ישנות

לפי הבקשה לתביעה ייצוגית, הרשת מציעה שני גדלי כוס "גלידה פיצוץ", כשהגדול יקר יותר ב-2 שקלים, אך מבדיקת מעבדה של 24 מנות גלידה עולה כי אין הבדל מובהק בין משקל ונפח המנות וכי לעיתים, נפח ומשקל הגלידה בכוס הקטנה, אף גדול יותר מנפח ומשקל הגלידה בכוס הגדולה. גובה התביעה: כ-24.5 מיליון שקל
צרכן הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת מקדונלד'ס ישראל בשווי 24,570,500 שקל, בטענה שהיא מטעה לקוחות בעניין גודל מנות "גלידה פיצוץ" (McFLURRY) שנמכרות בסניפי הרשת וגובה מהם 15.5% על שתי מנות שמתוארות כ"רגילה" (קטנה) וכ"גדולה" כשבפועל אין הבדל מובהק ביניהן במשקל ובנפח המוצר.

לטענת הצרכן, מקדונלד'ס מציעים גלידה בשני גדלים: האחד בכוס גלידה "רגילה" שמתומחרת ב-12.90 שקל והשני בכוס גלידה "גדולה" – היקרה מ"הרגילה" ב-2 שקלים – 14.90 שקל. לגלידה ניתן להוסיף תוספות שונות, שאינן מגיעות עם הגלידה אלא מעורבבות יחד עמה במכונה ייעודית. התוספות נלקחות מתוך מכל חיצוני לגלידה ואינן ניתנות בכמות קבועה.

בבקשה לתביעה, שהגישו עורכי-הדין אסף פינק ונועם צוקר ממשרד עורכי דין יעקב פינק, נטען אין סיבה ממשית לגביית 2 שקלים עבור הגודל "הגדול" שכן הוא למעשה לא גדול כל כך.

הצרכן טוען שהוא נוהג לרכוש גלידה בסניפי הרשת ולרוב, כשהוא נשאל אם ברצונו "להגדיל" את המנה ולקנות את הכוס הגדולה יותר בתוספת מחיר קטנה, הוא מסכים לכך, מתוך הנחה כי יקבל כמות גלידה גדולה יותר. לטענתו, בשל היכרותו הקרובה עם שני הגדלים, התעורר בליבו חשש שמא הוא לא מקבל כמות גלידה גדולה יותר כשהוא משלם שני שקלים יותר.

24 כוסות גלידה נבדקו במכון למדע פורנזי
לפני כחצי שנה, הוא ערך שתי בדיקות ביתיות שחיזקו את חשדו זה. כדי לאמת או להפריך את החשש, הוא הזמין בדיקה במכון למדע פורנזי בירושלים.

במסגרת הבדיקה במכון, הוא קנה 12 כוסות גלידה "רגילות" ו-12 כוסות גלידה "גדולות" בארבעה סניפים של הרשת בירושלים: בית הכרם, התחנה המרכזית, מרכז העיר והמושבה הגרמנית – 3 כוסות מכל גודל בכל סניף, תוך שהוא מבקש לקבל את התוספות בנפרד מהגלידה.

המכון בדק את נפח מנת הגלידה ומשקלה בכוסות השונות, תוך מדידת משקל הכוסות, משקל הכפיות ומשקל הגלידה עצמה וכן מדד את נפח הכוסות ונפח הגלידות.

כוס ללא גלידה: הפער לא משתווה לפער במחיר
בבדיקה נתגלה כי משקל הכוס הגדולה ללא גלידה, נמוך בכ-4 גרם לטובת הכוס הקטנה ללא גלידה. בבדיקת נפח כוסות הגלידה נצא כי נפח הכוס הגדולה – 380 מ"ל ואילו נפח הכוס הקטנה – 340 מ"ל. פער זה מהווה הבדל של 11.76% בין שתי הכוסות לטובת כוס הגלידה הגדולה בעוד שפער המחירים ביניהן עומד על 15.5%. לטענת המבקש, הפער במחיר גדול מהפער בנפח הכוס.

ההבדל בתמחור, לא חייב בהכרח להיות מדויק להבדל בגודל הכוסות שכן לשקלול המחיר נכנסים משתנים שונים. לא בטוח שהתביעה היתה מחזיקה מים אם זו היתה הטענה היחידה, אך עיקר התביעה נשען על תוצאות בדיקת כמות הגלידה עצמה.

כוס עם גלידה: תוצאות מפתיעות
בבדיקת משקל ונפח הגלידות כפי שנמכרו בפועל, נמצא כי אין הבדל מובהק בין משקל הגלידה הנמכרת בכוסות גדולות ובין משקל הגלידה הנמכרת בכוסות קטנות.

משקל נטו ממוצע של גלידה בכוס גדולה עומד על 162.55 גרם, בעוד שמשקל נטו ממוצע של גלידה בכוס קטנה עומד על 162.28 גרם. נפח נטו ממוצע של גלידה באריזה גדולה עומד על 217.67 מ"ל ונפח נטו ממוצעשל גלידה באריזה קטנה עומד על 223.75 מ"ל.

"מעניין לציין שהערכים הגבוהים ביותר שנמצאו, שייכים דווקא לכוסות הקטנות ואילו הערכים הקטנים ביותר שנמצאו שייכים דווקא לכוסות הגדולות, למרות שאמור היה להיות ההיפך", נכתב.

עוד נטען שכוס הגלידה הגדולה גבוהה יותר מכוס הגלידה הקטנה וקוטרה צר יותר -11.5 ס"מ גובה ו-7.5 ס"מ קוטר לעמת 8.5 ס"מ גובה ו-8.5 ס"מ קוטר של הכוס הקטנה. "הגלידה מוכנסת לכוס מהמכונה בתנועה סיבובית ויתכן שצורת הכנסת הגלידה לכוס הגדולה גורמת לכך שבכוס הגבוהה נשאר שטח ריק רב יותר בדפנות הכוס", נטען.

"זו הטעיה צרכנית מובהקת"
לדברי עורכי הדין אסף פינק ונועם צוקר, המייצגים את המבקש, "מדובר בהטעיה צרכנית מובהקת. מדובר בתביעה שבכוחה להרתיע גופים מסחריים בכלל ורשתות מזון מהיר בפרט שיתכן ונוקטים באותה שיטה, במודע או שלא במודע".

הצרכן מבקש להגיש תביעה בשם קבוצת הצרכנים שנוהגת לרכוש גלידה ברשת, על בסיס הטעיה, תיאור כוזב בפרסום, עשיית עושר ולא במשפט, רשלנות, תרמית והפרת חובת תום הלב. הוא מבקש מבית-המשפט שיוציא צו עשה שיורה למקדונלד'ס למכור את כוס הגלידה המוצגת כ"גדולה" באותו מחיר של הכוס המוצגת כ"קטנה", או לחילופין, להגדיל את כוס הגלידה המוצגת כ"גדולה", באופן ובשיעור שייקבע על-ידי בית-המשפט הנכבד כי יצדיק את העלות הגבוהה יותר הנגבית עבורה מהלקוח.

עוד הוא מבקש מתן החזר כולל לכלל הלקוחות שרכשו את כוסהגלידה הגדולה בעודם סבורים כי קיים הבדל ממשי בין שני גדלי הכוסות, בגובה הפרש המחיר בין כוס הגלידה הקטנה לכוס הגלידה הגדולה, בתוספת פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה להם עקב כך.

לטענתו הנזק האישי שלו מסתכם בלמעלה מ-100 רכישות לעצמו (לא כולל רכישות עבור אשתו), מכאן שהוא מחשב את הנזק כ-2 שקלים להגדלת הגלידה + חצי שקל לנזק לא ממוני כפול 100 כוסות סך הכל 250 שקל. לפי הערכותיו כל סניף מ-180 סניפי מקדונלד'ס בארץ, מוכר במלך 364 ימים בשנה, כ-100 כוסות ביום, מתוכן 75% גדולות שנמכרות בשל ההטעיה. עקב כך סך התביעה לכלל הלקחות: 24,570,500 שקל. סכומי הנזק עשויים להשתנות אחרי שמקדונלד'ס ישראל יחשפו את נתוני המכירות.