אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

beitili_1

טויס אר אס, ביתילי וצומת ספרים: כך נפגענו עקב "צוק איתן"

2014
קטגוריה: חדשות ישנות

טויס אר אס, ביתילי וצומת ספרים: כך נפגענו עקב "צוק איתן"-מצב הרוח הירוד של האזרחים בימי הלחימה בעזה בא לידי ביטוי בצורה חדה בשורת ההכנסות של העסקים שבעורף ■ כמו במרבית הרשתות הקמעונאיות, גם ברשתות הצעצועים, הספרים והריהוט מדווחים על ירידה במכירות

מצב-הרוח הירוד של האזרחים בימי הלחימה בעזה בא לידי ביטוי בצורה חדה בשורת ההכנסות של העסקים שבעורף ■ כמו במרבית הרשתות הקמעונאיות, גם ברשתות הצעצועים, הספרים והריהוט מדווחים על ירידה במכירות

מצב-הרוח הירוד של האזרחים בימי הלחימה בעזה בא לידי ביטוי בצורה חדה בשורת ההכנסות של העסקים שבעורף. כמו במרבית הרשתות הקמעונאיות, גם ברשתות הצעצועים, הספרים והריהוט מדווחים על ירידה במכירות. בחלק מהרשתות משתדלים לשדר אופטימיות זהירה באשר להתאוששות הצפויה, אך חלקן האחר כבר השלים עם החודש האבוד.
טויס אר אס והפיראט האדום: "כדי להעסיק את הילדים, קונים צעצועים"
מנכ"ל הרשתות: "לא נצליח להשלים את הירידה במכירות. המצב המסחרי עוד לפני המבצע לא היה להיט".ענף הצעצועים לא חווה שנה טובה, ומבצע "צוק איתן" רק החריף את מצבו הכללי של הענף. מה שמשחק לידי רשתות הצעצועים הוא חיפוש ההורים אחר תעסוקה לילדים, במיוחד באזורים שבהם יש צורך בשהות ארוכה במרחבים מוגנים.
לדברי עדי רגב, מנכ"ל רשתות הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום, ממוצע הירידה בכל הרשת עומד על 15%, אך השונות בין הסניפים גדולה. לדבריו, "יש מכירה של צעצועים. הורים שצריכים להעסיק את הילדים ולדאוג שהם יוציאו אנרגיה, קונים. הבעיה היא יותר החשש מלהסתובב במרחבים הציבוריים ולכן יש פגיעה בעיקר באזורים מוכי אש".

– עד כמה נפגע סניף הדגל בסינמה סיטי בראשון-לציון, עיר שידעה אזעקות רבות?
"יש לנו שם ירידה של 25%".
– איפה נפגעתם הכי הרבה?
"בבאר-שבע ובאשדוד. באשדוד יש ירידה של 30%-35%. בבאר-שבע יש שתי חנויות – החנות במרכז הפתוח ירדה בשיעור דומה לאשדוד, ואילו החנות בקניון גרנד באר-שבע ירדה ב-20%. יש לאנשים כנראה תחושה שהקניון בטוח יותר. הקניון מתקשר אותו כמרחב מוגן, למרות שבדרך-כלל קניונים הם לא מרחב מוגן, אם כי יש בהם נגישות למרחבים מוגנים. במרכזי המסחר הפתוחים הפגיעה יותר גדולה".
– אילו עוד סניפים נפגעו?
"סניף שפיים נפגע מהיום הראשון, סניפי ירקונים ופתח-תקווה עבדו בתחילת המבצע, אבל החל מאמצע השבוע שעבר הם נפגעו".
– תצליחו להשלים את הפער?
"אני לא חושב. המצב המסחרי בארץ עוד לפני המבצע לא היה להיט. מקווים לשיפור לקראת חזרה לבית-הספר והחגים".
– מה זה עושה ל רווחיות?
"זו בעיה. כל ההוצאות קבועות. חלק הקניונים הורידו מעט את דמי השכירות, אבל זה לא מספיק ולא גורף. שכר העבודה קבוע. אני לא אומר 'לא' לעובד שרוצה לבוא לעבוד. לשמחתי, רוב האנשים באים לעבוד".
* פישמן רשתות, המחזיקה בטויס אר אס ובפיראט האדום, נמצאת בבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה בעיתון "גלובס".
ביתילי: "התחלנו לפרסם ועצרנו. אתה מרגיש שזה טיפשי"
מנכ"ל ומבעלי הרשת: "המכירות באשקלון ירדו ב-47%, אך זה רחוק ב-55% מהיעד לתקופה זו"
את ימי מבצע "צוק איתן" מבלה אביב איתני, סא"ל במיל' ומנכ"ל ומבעלי רשת ביתילי, בין שירות המילואים שאליו נקרא לבין ניהול העסק. בנו, חייל בשירות סדיר, נמצא בימים אלה בשירות בעוטף עזה.
רשת ביתילי, כמו עסקים אחרים, ספגה גם היא ירידה במכירות, בעיקר בדרום הארץ. לדברי איתני, מתחילת המבצע צנחו מכירות סניף הרשת באשקלון ב-47%, מכירות הסניף בבאר-שבע ב-15%, ואילו מכירות הסניפים בראשון-לציון ובסניף ביל"ו ב-10%.
איתני אומר כי הנתון מטעה במעט, כי ביחס ליעד סניף אשקלון רחוק ממנו ב-55% ואילו סניפי באר-שבע וביל"ו רחוקים מהיעד ב-30%.
לדבריו, "בביתילי יש לנו שנה טובה יותר משנה שעברה, אך זה נובע מפעולות שעשינו. עשינו פרסום יותר חכם, מבצעים יותר נכונים וסחר טוב יותר. אנחנו פונים לאדריכלים, קבוצות רכישה ומתקשרים טוב יותר עם הקהל שלנו ורואים את התוצאה. לכן, הציפיות שלנו מיולי היו מאוד גבוהות. הייתה תחושה מאוד טובה וגם יוני לא היה נורא. הוא היה יחסית בסדר וטוב יותר משנה שעברה. ציפינו שהמגמה תמשיך ויולי אוגוסט יהיו מצוינים. פרט לדרום, גם בשאר הסניפים יש ירידה כי המצב רוח לא טוב. אבל שורדים".
בעקבות המבצע, הפחיתה הרשת את הפרסום: "התחלנו לפרסם ועצרנו. אתה מרגיש שזה נראה טיפשי כשאתה מסתכל על עסק, בזמן שנלחמים", אומר איתני.
– עד כמה אתה חושב שתצליחו להשלים פערים?
"אני לא חושב שנצליח להשלים פערים, אבל אם יש חודש אחד אבוד, זה עדיין לא אומר שזו שנה אבודה. יש מצב שהמלחמה ומגמת הצריכה ייכנסו לאוגוסט".
איתני מגלה הבנה לעובדות המבקשות להישאר בבית עם הילדים. לדבריו, "במטה החברה, שמורכב מהרבה נשים עם ילדים, אז או שמביאים את הילדים או שנשארים בבית.
"חיברתי הרבה עובדים שרצו למחשב מהבית, למרות שיש אמצעי מיגון בעסק. אתה רואה בסירנה אימהות קצת מבוהלות אבל כולם מבינים שזה המצב. מתחילים להבין שזה חלק מהעניין, שזה לא משהו בידיים שלך ושל המדינה שלך, ואתה לא יכול לבוא בטענות לאף אחד".
צומת ספרים: המכירות בסניף של נמל תל-אביב צנחו ב-90%
אבי שומר, מנכ"ל הרשת: "הקונים עוברים לחנויות במרכזים ממוגנים. חודש יולי יהיה הפסדי"
רשת צומת ספרים חווה מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ירידה רוחבית בפדיונות, אך באורח מפתיע היא מדווחת כי דווקא סניף הרשת בנמל תל-אביב ספג צניחה של עד 90% במכירות – צניחה חדה יותר מהצניחה של סניף הרשת בעיר אשקלון שהגיעה ל-70%.

לדברי אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, "בנמל תל-אביב הירידה גדולה מאוד כי כל הנמל לא ממוגן. אין אנשים בנמל תל-אביב. גם המסעדות שם ריקות. לסניף אשקלון מגיע מי שאין לו ברירה, ובתל-אביב יש ברירות וחלופה לסניף בנמל".
לדבריו, חודש יולי הוא בדרך-כלל חודש חזק בענף. הוא חודש של חופש שבו קונים חוברות לחופש, ציוד לבית-הספר, והוא גם התחיל טוב. יש לי בתי קפה שיושבים אצלנו בסניפים (סניפי קפה גרג, א"ח), והמצב שלהם הרבה יותר גרוע, כך שיש כאלה שנפגעים יותר".
סניפי הרשת בדרום חוו ירידה של 40%-70% במכירות, תלוי בעיר. לדברי שומר, "הירידה הכי גדולה היא בפאוור סנטרים. סניף הרשת בפאוור סנטר במודיעין ירד ב-55%. הסניף בשילת (צמוד למודיעין, א"ח) ירד ב-36%. לעומת זאת, הסניף בקניון עזריאלי במודיעין לא נפגע. כל תושבי מודיעין והסביבה עברו לקניון בגלל המיגון".
– תוכלו להשלים את הפער?
"החודש בטוח שלא. כבר למדנו שמה שאתה לא מוכר היום, אתה לא מוכר מחר".
– עד כמה זה פוגע ברווחיות?

"חודש יולי יהיה הפסדי. אלה ירידות משמעותיות".