אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

זכיין? מה לעשות כדי לא לצלול מטה עם הרשת המזכה שלך

30/04/2015
קטגוריה: מאמרים

 

קיימים מקרים בהם הרשת המזכה נקלעת למשברים כלכליים, וסופה ליפול; מה תוכל לעשות בתור זכיין? אז כמובן שכדאי לתכנן את צעדיך במקרה כזה, ויפה שעה אחת קודם- כבר במעמד חתימת חוזה הזיכיון

קניית זיכיון הוא צעד פופולארי בתוכניותיהם של יזמים רבים. קניית זיכיון היא שיטה בטוחה ונוחה יותר לפתיחת עסק, אשר מצמצמת את סיכויי הנפילה של העסק ואף מחזק את השגשוג שלו. שיטת הזכיינות טובה גם עבור הרשת ומאפשרת לה התרחבות בשוק, הפצה של המותג והגעה לקהלי יעד רבים יותר; הסיכונים מבחינת הרשת גם הם קטנים יותר, מקביל להנאה מפרסום רחב יותר.

רשתות ממגוון תחומים בשוק העסקי חוו נפילה שלאחריה הן השאירו עשרות זכיינים שלא היו בטוחים לאן להמשיך, ונותרו חסרי עצות או דרך חלופית להמשך. במידה ואתם מעוניינים לרכוש זיכיון בכל תחום שהוא: מסעדנות, אופנה, בתי קפה וכולי, או אם אתם כבר זכיינים אקטיביים, כדאי שתשימו לב לחוזה שאתם עתידים לחתום עליו.

 

 

דאגו למיקום הסניף שלכם.

בחלק מן החוזים, הזכיין לא מחויב לשלם על שכירות חודשית עבור מיקומו של הסניף, והרשת ערבה לכך. העיצוב, השיפוץ והתחזוקה השוטפת של הסניף הרי כולה על חשבונות של הזכיין- ומצב שכזה עלול להוביל להתנגשות רצינית במידה והרשת נופלת כלכלית. אם הרשת כבר לא תוכל לשם עבור חוזה השכירות של הסניף, זה אומר שייאלצו לפנות אתכם ותאלצו למצוא מקום חדש ולהתחיל בו הכול מחדש. כדי למנוע תרחיש שכזה, דאגו לכך שחוזה השכירות על הסניף יהיה משותף יחד איתכם כך שאם הרשת תקרוס, יהיה לכם מוצא להימלט אליו ולאחוז בסניף.

 

 

דאגו להדדיות ביניכם.

חוזה הזיכיון איננו תמיד מטיב במאת האחוזים עם הזכיין, ועיתים הרשתות מנצלות זאת באופן בוטה. למרות זאת, כדאי מאוד להכניס לחוזה סעיף הדדיות. סעיף כזה יכול להיות המקלט שלכם ביום שחור, ולהציל אתכם לגמרי מטביעה פיננסית. סעיף כזה כולל בעיקרו את היכול של הזכיין להמשיך כעצמאי ברגע של משבר, כלומר במידה והרשת פושטת רגל או מפירה את הוזה, הזכיין יוכל להמשיך בפעילות עסקית שוטפת מבלי אישור פסיקה של בית משפט בעניין, תהליך שיכול להימשך זמן רב ובינתיים לגרום לפשיטת רגל של הזכיין בעצמו.

 

 

הישארו רגועים, הסתמכו על עובדות.

כמו שנאמר, ידע שווה לכוח. במידה ומתחילות להסתובב שמועות לגבי קריסה עתידית של הרשת, אסור להסתמך עליהן כפי שניסיון העבר מלמד- שמועות הן בגדר שמועות בלבד. מנגד, אל עליכם לעמוד במקום ולחכות לנורא מכול, תמיד אפשר לדלות מידע אמיתי ואמין מהבנק לדוגמא. בנוסף ניתן להרים טלפון לספקים שונים ולהבין מה המצב בעצמכם. כמובן שתמיד קיימת האפשרות פשוט להתקשר למשרדי החברה, או להגיע לשם ולשוחח עם אנשים.

 

 

פיקחו עיניים

במידה והחברה אכן נמצאת בתהליכי סגירה או צמצום דרסטי, תהיו בטוחים שהן לא ימהרו ליישם את הערבויות שהן חתומות עליהם. אם אתם חשים בבעיות כמו אספקת מוצרים לא מסודרת, אי סדר בתזרימי מזומנים וכדומה, אל תחכו וגשו ישר לעניין. במידה ואתם מתחילים להרגיש שהרשת אכן עומדת בפני קריסה, פנו לייעוץ של עו"ד המומחה בתחום ודאגו 'לחסות את הגב' שלכם. ובכלל, להיות ערניים זה דבר קריטי בניהול עסק.

 

 

התאגדו עם זכיינים נוספים

אל תשכחו שאינכם בודדים בסיפור הזה, ויש אנשים נוספים העומדים במצב שלכם. במידה והמצב יהפוך לאמיתי, והרשת אכן תקרוס, לעמוד מולה כאיגוד יעלה תוצאות הרבה יותר טובות ומועילות מאשר לעמוד מולה כזכיין בודד. לאחר הקריסה, זהו לא שקר שכל זכיין ידאג להציל את הסניף שלו- הפרנסה שלו, אך עדיין לכולכם יהיה אינטרס משותף וזה יוביל לפשרות טובות יותר לצידכם.אם אתם מאוגדים מספיק, תוכלו למצוא עורך דין שייצג אתכם כאחד מול הרשת.

 

 

שדרו עסקים באופן רגיל

במידה והעסק לא ישרוד- אך גם אם הוא יצליח, הוא צריך להמשיך ולייצר מחזור חודשי כלשהו, גם אם הוא יהיה שלילי. המשיכו להזרים את הכספים שאתם חייבים לספקים כרגיל, ושימו לב שהתפעול השוטף ממשיך. פגיעה בעסקים בזמנים קשים יכולים בסופו של דבר לגרום לפגיעה בשמכם הטוב, הן מבחינת הלקוחות והן מבחינת הספקים.

 

 

לא לפעול בפזיזות.

במידה והחלטתם למכור את הסניף לפני שתפסידו, אל תשכחו שהמחיר שתצליחו להשיג ייפגע עקב מצבה של הרשת. מחיר כזה יכול לגרום לכם להפסד, ולא יראה כמה השקעתם בסניף מבחינת המוצרים שבו, העובדים, העיצוב וכל היוצא בזה. לעיתים, מומלץ לא לפעול במהירות ולשקול התייעצות עסקית. במקרה הטוב, החברה יכולה להתאושש משמעותית או מעט, ובשתי המקרים תוכלו להרוויח יותר ממכירת הנכס שבידיכם.