אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

delek_1

הרווח מדלק ירד, נתחרה במקדונלד'ס עם קפה ג'ו

2012
קטגוריה: חדשות ישנות
קפה ג'ו שנקנתה על-ידי דלק ישראל, תמכור קפה ומוצרי מזון בכל חנויות הנוחות מנטה ,ותגיע תוך שנתיים ל-250 סניפים. מחירי מוצרי הקפה יישארו זהים, אך הסנדוויצ'ים של ג'ו יקרים יותר ולחנויות ייכנס מגוון מוצרים שייקר את תמהיל המוצרים במנטה "ידוע שמדלק כבר לא מרוויחים כל כך טוב"

 

 

בתחנות הדלק כבר לא מרוויחים מספיק מדלק? אפשר להרוויח ממזון ובטח ממזון הנמכר בחנויות הנוחות, הידועות במחיריהן הגבוהים: בחברת דלק ישראל, שדיווחה הבוקר (ב') על שחיקה של כ-33% ב רווח התפעולי ב-2011 בשל הורדת מרווח השיווק, התחרות הגואה והתייקרות הדלק, עוברים להגדיל את מכירות המזון בתחנות. האמצעי: שילוב המותג קפה ג'ו בפורמט משתנה של חנות בתוך חנות בכל 200 סניפי חנויות הנוחות מנטה. עבור קפה ג'ו מדובר בזינוק במספר הסניפים מ-55 ל-250.

"תוך שנתיים שלוש, קפה ג'ו יהפוך למותג הקפה המוביל במדינה והשילוב בין חנויות הנוחות של מנטה לרשת קפה ג'ו יהיה הרשת המובילה בישראל" אמר היום מנכ"ל חברת דלק ישראל, אבי בן-אסאייג, במסיבת עיתונאים שערך כחצי שנה אחרי השלמת רכישת השליטה (51%) בקפה ג'ו. זו הולכת להוות תוספת משקל סגולי חשובה בתחנות של דלק, כשידוע שמדלק כבר לא מרוויחים כל כך טוב.

"למנטה יש מחזור של 270 מיליון שקל, לא כולל עשרה זכיינים פרטיים. אנחנו שמים כעת את הדגש רק על הגדלת המחזור שאינו מדלק, כי הרווחיות במזון גבוהה יותר, וצופים רווחיות של בין 700 מיליון ל-5 מיליארד ב-5 השנים הבאות.

"מהפיילוט שערכנו בשילוב בין המותגים, למדנו שאנו נוגעים במקום חסר בשוק הישראלי: יש גידול מרשים במכירות הקפה וגידולים של עשרות אחוזים במכירות מזון טרי.

"יש פה פוטנציאל עצום לרווחיות. נתח השוק של חנויות הנוחות בישראל הוא למטה מ-2% לעומת 5%-7% משוק הקמעונאות העולמי. בעולם, השוק הזה מגלגל 180-170 מיליארד שקל. קטגוריית ההסעדה היא השנייה בגודלה בעולם אחרי סיגריות – 22% מהרווחיות של חנות הנוחות בעולם מגיעה ממזון".

"הסנדוויצ'ים יקרים יותר, הקפה לא יתייקר"

לפי בן-אסאייג, קפה ג'ו יעקוף את ארומה במספר הסניפים. "נהיה הסטארבקס של ישראל", הוא מצהיר. "קפה ג'ו יהפוך למותג הקפה המוביל במדינה. נתחרה לא רק ברשתות הקפה אלא במקדונלד'ס ורשתות הפיצה. יש לנו נגישות ונפיצות שלא קיימת אצל אף רשת קפה בישראל. 200 חנויות מנטה מהוות פריסה אינסופית של נקודות קנייה. נשנה את פתרונות ההסעדה בדרכים, נספק חוויה. כיום, הנוסעים לא מוצאים בחנויות הנוחות מזון ברמת מסעדה. אנחנו נספק להם את זה".

החיבור עם ג'ו יביא למנטה מוצרים שלא היו שם קודם, שהמחיר הממוצע שלהם גבוה מהמחירים הנהוגים בחנויות הנוחות, שגם הם לא נמוכים בלשון המעטה. במנטה מבטיחים שמחירי מוצרי ג'ו בחנות יהיו זהים למחירי מוצרי ג'ו בבתי הקפה, אך יהיה יקרים יותר, בממוצע, מהמוצרים המסורתיים שנמכרים בחנויות הנוחות.

בין היתר, סנדוויץ' + קולה יעלו 26 שקל, בעוד שכיום מחיר המבצע הזה עומד על 22 שקל, ומחיר כריך + שתייה + חטיף עולה במנטה 23.99 שקל. כריך לבד עולה כיום במנטה 22-17 שקל, ובמסגרת מנטה-קפה ג'ו יעלה 19.99 שקל לבייגל ו-25.99-22.99 שקל לכריך.

"מחירי הקפה לא ישתנו וגם מחירי רוב מוצרי המאפה ישארו על כנם", מבטיח בן-אסייג, "זאת למרות שהקפה של ג'ו הרבה יותר איכותי. מחירי הסנדוויצ'ים של ג'ו גבוהים יותר, כי מדובר בכריכים שחומרי הגלם שלהם יקרים יותר, ואנחנו במקביל ממשיכים למכור את הכריכים הזולים של עינת".

 

בגדול, תמהיל המוצרים בחנויות הנוחות יתייקר?

"המוצרים של ג'ו איכותיים יותר ואין ספק שעולם ההסעדה של ג'ו יתפוס יותר מקום בחנויות. בנוסף, המבצעים בחנויות ישתנו ויכללו גם את מוצרי ג'ו, אבל מי שמעוניין במוצר יקר פחות – יוכל עדיין לקנותו בחנויות. אנו עושים ככל שביכולתנו שהמחירים יישארו ללא שינוי. החשיבות של מחירים בימים אלה היא עצומה. אחד הדגשים שלי ברשת הוא להביא לירידת מחירים".

"לא הצלחנו בהחדרת שם המותג 'קפה ג'ו'"

גורם ברשת קפה ג'ו אמר ל-ynet ששיתוף הפעולה ישדרג את המותג "קפה ג'ו": "לא הצלחנו בהחדרת שם המותג 'קפה ג'ו' אז אנחנו מקווים שנצליח בכך בדרך הזאת, הצרכנים יכנסו לחנויות מנטה ויראו את השם 'קפה ג'ו' ואחר כך, הם יחפשו גם את בתי הקפה שלנו".

מקים רשת קפה ג'ו, דיוויד קליין אמר: "6 מיליון איש נכנסו ב-2011 לחנויות מנטה, נגדיל את המספרים האלה פי 3. אנחנו רוצים להיות הרשת הכי גדולה בארץ, מותג הקפה המוביל בארץ. כרגע יש לנו 55 סניפים, ובסופו של תהליך נגיע ל-250 סניפים במנטה וסניפים שעומדים בפני עצמם, כשהשנה נפרוס 100 סניפים. השוק רווי וזו הדרך שלנו להגיע לקהל רחב יותר".

במסגרת שיתוף הפעולה, יהיו כמה פורמטים: ג'ו אקספרס (דלפק שירות עצמי), ג'ו בסיסי (חנות בתוך חנות), ג'ו מורחב (כולל מזון חם), וכעשרה בתי קפה של ממש, כולל מלצרים, שיוקמו במתחמים של מנטה ויופעלו ב זכיינות. ההשקעה בשנה הראשונה תהיה בגובה 6 מיליון שקל, כולל מכירת מוצרי קפה ג'ו לבית, וקצב הפריסה יעמוד על ארבעה סניפים בשבוע. ברשת קפה ג'ו שסגרה לאחרונה סניפים ברמתה שרון ויגאל אלון בת"א צופים שיפתחו גם סניפי קפה ג'ו השנה, ובמנטה מקווים לפתוח בין 10 ל-15 חנויות נוספות.

רשת קפה ג'ו היא מנוע צמיחה מרכזי עבור רשת חנויות הנוחות מנטה. הרשת סיימה את 2011 עם גידול של 22% במכירות שהסתכמו ב-276 מיליון שקל, לעומת מכירות של 228 מיליון שקל בשנת 2010, לא כולל עשרה סניפים המופעלים בזכיינות.

מנטה לא מחדשים כאן: Yellow הייתה הראשונה שהחלה לפתוח חנויות נוחות וחברה לאחרונה עם מותג הקפה האיטלקי לוואצה וכך הייתה הראשונה לשדרג את הקפה שהיא מוכרת בצידי הדרכים. דור אלון הקדימה את דלק בשיתוף פעולה עם רשת בתי קפה, סי אספרסו, אם כי מדובר בשת"פ חלקי, בעיקר בכביש 6. אבל זו הפעם הראשונה שמותג קפה חזק יחסית, חובר לרשת חנויות נוחות.