אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

1

דירוג הקניונים: מי הקניון המצליח ביותר בישראל

2012
קטגוריה: חדשות ישנות
עזריאלי ומליסרון ממשיכות להתחזק בדירוג הקניונים של TheMarker וצ'מנקי בן שחר. השוק אמנם מתנקז יותר ויותר תחת שתי ענקיות הקניונים, אך הצע השנה שטחי מסחר שגדלו ב-150 אלף מ"ר – מהר יותר מהצמיחה ב ביקוש. יוסי קוניין מצ'מנסקי בן שחר: "ב-2013 נראה יזמים שמתקשים לשווק את הקניונים החדשים שלהם לרשתות"

קניון מלחה בירושלים של קבוצת עזריאלי הוא הקניון המצליח ביותר בישראל לשנת 2012 – כך עולה מדירוג הקניונים המצליחים של TheMarkerוחברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר, המבוצע זו השנה השנייה.

השליטה של שתי חברות הקניונים הגדולות, עזריאלי ומליסרון, נשמרת ואף מתחזקת עם שבעה מתוך עשרת הקניונים בדירוג ששייכים לקבוצות עזריאלי ומליסרון, לעומת שישה בשנה שעברה. מליסרון, שעד לפני שנתיים כלל לא נחשבה לקבוצת קניונים מובילה, דומיננטית עם ארבעה קניונים בדירוג אך איבדה את המקום הראשון לקניון מקבוצת עזריאלי.

הדירוג נערך על בסיס שקלול הנתונים הכספיים והפיסיים של הקניונים ובחירותיהם של עשרות בעלי ומנהלי קניונים, נציגי רשתות קמעוניות המאכלסות את הקניונים ומדגם מייצג של כ-1,500 לקוחות. השנה יצא מהדירוג דיזנגוף סנטר בתל אביב. "בשנים האחרונות נכנסות לסנטר יותר ויותר חנויות אופנה סטנדרטיות, ובכך הקניון מאבד את ייחודו", הסביר יוסי קוניין, ראש צוות בצ'מנסקי בן שחר.

עוד עולה מהסקר כי ב-2012 נפתחו והורחבו מרכזי מסחר בשטח כולל של 150 אלף מ"ר. בכך מגיע מספר המרכזים המסחריים בישראל ל-318. לא כל מרכזי הקניות החדשים מצליחים. מנתוני חברת טרנדאיט עולה כי קניון עיר ימים בנתניה, למשל, מצליח למשוך פחות מ-10% ממספר המבקרים למ"ר שמצליח למשוך קניון השרון המתחרה.

השוכרים בקניון החדש של עזריאלי בקרית אתא התארגנו כדי להוריד את גובה דמי השכירות החודשיות במקום בעקבות תפקודו הנמוך של הקניון, והנהלת הקניון יצאה במהלך המשלב פינות מוזלות בחנויות.

"אלה שנות המפנה בענף הקניונים", אומר תמיר בן שחר. "מכיוון שנפתחו מרכזים חדשים, הקניונים יצטרכו להתמודד עם לקוחות פחות נאמנים. בנוסף, אחרי שנים שבהן מחירי השכירות רק האמירו צפוי כי מחירי שכר הדירה יירדו, בהמשך לקיטון בפדיונות – שנובע מכך שכוח הקנייה לא גדל ובמקביל כמות שטחי המסחר רק גדלה".

"ב-2013 נראה יזמים שמתקשים לשווק את הקניונים החדשים שלהם לרשתות. בניגוד לעבר, הרשתות כיום כבר לא ממהרות להיכנס לקניונים שצפויים להיפתח. הקניונים החדשים שנפתחו לא הצליחו, הקניונים הקיימים יורדים ברמות ה פדיון והרשתות לא נלהבות להיכנס לעוד מרכזים. מנגד, המרכזים הקיימים יעברו שדרוג כדי להצליח טוב יותר בתחרות הנוכחית", צופה קוניין.

  1. קניון מלחה, ירושלים

האהוב ביותר על הירושלמים במקום הראשון בדירוג נמצא קניון מלחה הוותיק בירושלים, הנמנה עם קבוצת עזריאלי. בשנה שעברה דורג קניון מלחה במקום השלישי, והשנה גנב את הבכורה מקניון רמת אביב.

מלחה מצליח לשמור על מעמדו למרות השכן המעוצב שדרות ממילא, שזכה לאהדת התיירים אך לא נהפך לתחליף לקניון הוותיק עבור הירושלמים. גם קניון רמות של מנופים פיננסיים, שנפתח בעיר לפני יותר משנה, לא מעמיד תחרות ממשית בפני מלחה בשל ממדיו הקטנים. חלק מהקפיצה של קניון מלחה בדירוג מיוחסת לקפיצה המשמעותית שעשה בכל הנוגע לדירוגי הלקוחות ומנהלי הקניונים.

"השנה האחרונה היתה שנה של יציבות בקבוצה, עם עלייה קלה בפדיונות במספר קניונים למרות המצב הכלכלי הרעוע במשק. השקענו עבודה רבה בשיפוץ המרחבים הציבוריים והשירותים בקניון מלחה", מסר פאר נדיר, מנכ"ל קבוצת עזריאלי.

2-3 . קניון עזריאלי (השלום) והקריון – מלכי תל אביב והצפון

קניון עזריאלי בתל אביב (השלום) שומר על מעמדו במקום השני בדירוג. הקניון נהנה עדיין מהרשתות הבינלאומיות שבחרו בו לפתיחת חנויות הדגל הראשונות שלהן בישראל, כמו H&M ופוראבר 21 , שהביאו לקוחות מכל אזור המרכז.

בשנתיים האחרונות ממוצב קניון עזריאלי כקניון מוביל לכל דבר ועניין, המחזיק במותגים נחשקים ולא רק נהנה מהיותו ממוקם על ציר תנועה מרכזי. עם זאת, עזריאלי ירד בכמה מדדים והוצא מחמישיית הקניונים האטרקטיביים מנקודת ראות הלקוחות. ייתכן כי הדבר נובע מכך שכיום כבר ניתן למצוא חנויות של H&M, אמריקן איגל וגאפ בקניונים רבים.

עם זאת, כאשר נשאלו הנסקרים באילו קניונים היו מעוניינים לבצע את קניותיהם אם היתה ניתנת להם האפשרות (ללא מגבלת המרחק), צוין עזריאלי במקום הראשון. בדירוג מנהלי הקניונים ירד עזריאלי מהמקום הראשון בשנה שעברה למקום השלישי, ובדירוג מנהלי ובעלי הרשתות, שבו הופיע במקום החמישי בשנה שעברה, הוא אינו נמצא כלל השנה.

ייתכן כי הדבר נובע משכר הדירה הגבוה והתנאים הנוקשים שעזריאלי ידוע בהם. השנה חולק עם עזריאלי את המקום השני גם מלך קניוני הצפון, הקריון של קבוצת מליסרון, שקפץ בשני מקומות מהשנה שעברה.

הקריון שבקרית ביאליק מדורג זו השנה השנייה ברציפות במקום הראשון כקניון האטרקטיבי ביותר מנקודת הראות של הלקוחות. הלקוחות נשאלים שאלות כמו באיזה קניון ביצעו את מרבית קניותיהם בשנה האחרונה, מהן הסיבות לבחירת קניון זה ואם היו ממליצים עליו לחבר.

הקריון התחזק למרות פתיחת הקניון החדש של קבוצת עזריאלי בקרית אתא, שעדיין לא מצליח להתרומם. בשנים הקרובות ייפתח מתחרה נוסף לקריון בדמות מרכז מסחרי ענק של שיכון ובינוי נדל"ן מקבוצת אריסון, שבו ימוקם סניף גדול של איקאה.

"הקריון הוא קניון הדגל של הצפון, ובימים אלה השלמנו את שיפוצו. השנה נכנסו לקניון H&M ואמריקן איגל, וחתמנו עם פוראבר 21 שיפתחו בקניון את החנות השנייה שלהם בישראל ב-2013", אומר משה רוזנבלום, מנכ"ל קבוצת מליסרון, בעלי הקריון.

רוזנבלום התייחס לתחרות הצפויה לקריון: "אנחנו מוכנים לכל תחרות וניתן תשובות בהתאם. בינתיים, אף על פי שנפתחו הקניונים החדשים של עזריאלי בקרית אתא ועכו, הפדיונות של הקריון רק עלו".

  1. קניון רמת אביב – מאבד את הבכורה בגלל המחאה

כיכר המדינה של הקניונים, הלוא הוא קניון רמת אביב, מאבד את הבכורה ויורד למקום הרביעי בדירוג. מאז רכישתו על ידי קבוצת מליסרון של משפחת עופר לפני כשלוש שנים וחצי, הנהלת הקניון מיצבה אותו כקניון איכותי לקהל יוקרתי, המייצר חוויית קנייה באיכות גבוהה. ההנהלה הוציאה את קומפלקס אולמות הקולנוע והכניסה חנויות יוקרה כמו קרולינה הררה, אברקרומבי אנד פיץ', פרנץ' קונקשן, ארמני ג'ינס, נספרסו ופול אנד שארק.

ואולם מהדירוג עולה כי ייתכן שהמחאה החברתית של סוף 2011 יצרה אווירה פחות מתאימה לקניון שמתהדר ביוקרה. "ייתכן כי על אף שלקוחות הקניון עדיין מבצעים בו קניות, הוא נהפך לפחות אטרקטיבי לשוטטות עקב היותו מנקר עיניים, ולקוחותיו מנסים להצניע את העובדה שהם דיירים קבועים בקניון היוקרתי במדינה בתקופה של מחאה", אומר קוניין מצ'מנסקי בן שחר.

דבריו של קוניין עולים בקנה אחד עם הירידה החדה של קניון רמת אביב במדרג הלקוחות. הקניון דורג השנה רק במקום ה-22, לעומת המקום השביעי בדירוג הלקוחות ב-2011. כמו כן, בשנה שעברה דירגו הלקוחות את הקניון במקום הראשון בדירוג הקניונים שהיו ממליצים עליהם לחברים, והשנה הגיע הקניון למקום ה-19 בלבד.

הקניון גם ירד בדירוג מנהלי ובעלי הרשתות של הקניונים המובילים לדעתם – אלה שמספקים להם את ה רווחיות הגבוהה ביותר ואלה שבהם היו רוצים לפתוח חנות לו יכלו – מהמקום השלישי בשנה שעברה למקום החמישי השנה.

הקניון קפץ מהמקום השלישי בשנה שעברה למקום הראשון השנה בדירוג מנהלי הקניונים – ייתכן כי הדבר נובע מכך שדמי השכירות בקניון גבוהים, ובעיני המנהלים זהו פרמטר המשמש דוגמה ומופת. "הפדיונות בקניון עלו השנה, וכך גם מספר המבקרים. השנה פולו ראלף לורן שיפצו את החנות ובובי בראון פתח חנות בקניון. לואי ויטון כבר שמו שלט שמכריז על השקת חנות באפריל. בתחילת השנה סיימנו את שיפוץ החניון והשירותים ברמת גימור גבוהה מאוד", אומר משה רוזנבלום, מנכ"ל קבוצת מליסרון.

  1. מול הים – הקניון האילתי המוביל, בינתיים

קניון מול הים באילת עדיין נהנה מהיותו ה-קניון האילתי בה"א הידיעה, המשרת את כל תיירי הפנים והחוץ שבאים ליהנות מהמזגן ביום חם ומרכישת מוצרים ללא מע"מ. הקניון, הממוצב כקניון לתיירים, ממוקם רק במקום ה-11 בדירוג הלקוחות ובמקום העשירי בדירוג הרשתות.

הקניון שמר על יציבות בדירוג בשל בחירתו במקום החמישי על ידי מנהלי הקניונים, ובשל רמות השכירות הגבוהות בו והפדיונות הגבוהים שהוא מחולל. מול הים צפוי לעמוד מול תחרות מתגברת בשנים הקרובות – באחרונה נפתח באילת פארק הקרח, שכולל לצד משטח החלקה גם שדרת חנויות ובתי קפה, ובתקופה הקרובה מתוכננים להיפתח בה מרכזי מסחר נוספים.

  1. קניון איילון – רלוונטי למרות הגיל

הקניון הראשון במדינת ישראל נמצא במקום השישי המכובד ברשימה, לעומת המקום השביעי בדירוג אשתקד. בניגוד לרוב הקניונים, קניון איילון של קבוצת עזריאלי לא ויתר על בתי הקולנוע, ואלה מהווים מוקד משיכה למבקרים רבים.

לקניון כמה יתרונות שעוזרים לו להישאר רלוונטי למרות גילו, כמו תמהיל חנויות נכון, מבנה אדריכלי נוח ומיקום מרכזי. ב-2013 תחל בנייתה של הקומה השנייה בקניון, שתאפשר להנהלה להכניס חנויות של רשתות בינלאומיות שחסרות בו כעת.

10-7. אבנת ושבעת הכוכבים בעלייה, קניון הזהב וגרנד קניון בירידה

כמה קניונים אזוריים מתחזקים השנה בדירוג. קניון אבנת (הקניון הגדול) בפתח תקוה, של קבוצת מליסרון, נכנס השנה לדירוג במקום השביעי לאחר שבדירוג אשתקד נותר בחוץ במקום ה-11. הקניון נהנה מכך שפתח לפני כשנה וחצי קומה נוספת. כעת מצליח הקניון למשוך קהל מקרית אונו, בני ברק, הוד השרון, אריאל וראש העין.

קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, הקניון האהוב על תושבי הרצליה והשכונות הצפוניות של תל אביב, שחתם את הדירוג בשנה שעברה, נמצא השנה במקום השמיני. בשנה האחרונה החליטה הנהלת הקניון לשנות את התמהיל ולשים דגש על אופנה.

כחלק מהמהלך התווספה לקניון חנות של אמריקן איגל, וחנויות כלי בית, ציוד משרדי ומכשירי חשמל הורדו לקומות החניון.

מי שההרחבה לא עזרה לו להשיג מקום טוב יותר בדירוג הוא קניון הזהב בראשון לציון, שלמרות הכפלת גודלו יורד מהמקום השישי לתשיעי. "למרות פתיחת החלק החדש מספר האנשים המגיעים אליו לא גדל, והשוכרים מתלוננים על דמי ניהול גבוהים מאוד", הסביר קוניין את הנתונים.

את הדירוג חותם הגרנד קניון של מליסרון, שנהנה מהפתיחה של מנהרות הכרמל ומכניסת רשתות בינלאומיות כמו H&M ואפל ומהגדלת חנויות קסטרו, ברשקה ופול אנד בר.

 

מעוניין/ת ברכישת זיכיון? לחץ/י כאן