אינדקס זכיינות

פתח עסק משלך תחת מותג מוביל

ilans1

בעלי אילן'ס: "30% מבתי-הקפה ייסגרו; זה הפך לקזינו"

2011
קטגוריה: חדשות ישנות
שוק הקפה ממשיך לצמוח עם פתיחת עשרות סניפים ומגלגל 3.5 מיליארד שקל בשנה. עם זאת, גורמים בענף טוענים כי השוק רווי – ומתחת למעטה השגשוג מסתתרים רבים שהפסידו הון.

 

 

קריסת רשתות הקפה קופי בין ולחם ארז, שבינתיים החליפה ידיים, לא הפריעה להמשך פריחת בתי-הקפה בישראל. לפי נתונידן אנד ברדסטריט, בתוך 4 שנים בלבד צמח שוק בתי-הקפה ב-35%, וכיום הוא נאמד ב-3.5 מיליארד שקל (כולל מכירת קפה למוסדות).

בישראל פועלים 1,470 בתי-קפה, כשליש מתוכם שייכים לרשתות הקפה. רשתות הקפה מחזיקות בנתח שוק כספי של 65%, ואילו בתי-הקפה הפרטיים מחזיקים בנתח שוק של 35%.

אבל למרות מה שנראה כפריחה אדירה, חלק מהשחקנים הפועלים בענף סבורים כי מדובר ב"בועה שתתפוצץ בסופו של דבר, חד-משמעית". בינתיים השוק רוחש עסקאות מיזוג הצפויות בענף, ולא מעט שחקנים חדשים לוטשים עיניים אל השוק, שעל פניו נראה משגשג ופורח.

"בהתחלה היה לי רצון לעשות אקזיט, כי ראיתי את ההשקעה שהעסק דורש. לא חשבתי שזה ידרוש ממני כל-כך הרבה. בגלל שאין זכיינים, העסק דורש המון אנרגיות, וההתמודדות היומיומית עם 180 עובדים היא לא קלה. בשנתיים הראשונות הייתי צריך לייצב את המערכת, שהייתה רעועה והפסידה כמה מיליוני שקלים בשנה. אני שמח שהפכתי אותה בשנים 2009-2010  לעסקרווחי שהיום מרוויח יפה", מודה יעקב לוזון, בעלי רשת אילן'ס, שבחן אפשרות למכירת הרשת זמן לא רב לאחר שרכש אותה מידי המייסדים.

לוזון גם מסביר היטב מדוע הענף קורץ לשחקנים חדשים. "זה נראה לאנשים משהו קל ורווחי. חבר'ה צעירים אומרים 'אני אהיה בעל בית-קפה. אקנה קפה בשני שקלים, אמכור ב-12 שקל וארוויח על כוס קפה 10 שקלים'. הם לא מבינים שכדי להרוויח צריך למכור אלפי כוסות קפה על מנת לכסות עלויות של עובדים, חשמל שכירות וארנונה. על הנייר זה נחמד, אבל זה רחוק מהמציאות. זה לא קל בגלל התחרות בשוק", אומר לוזון.

"גם לפי BDI זה ענף מסוכן שמחצית מהעסקים בו בסכנת סגירה, 44% מתגלגלים ו-6%  מרוויחים כסף. גם אם נניח שזה מוקצן ונבהיר קצת את התמונה, זה עדיין רע. בתי-קפה מחליפים ידיים מדי שבוע. העובדה שלא רואים מקומות נסגרים, זה לא אומר שה זכיין לא פשט רגל. הוא פשט רגל, הרשת לקחה את המקום ושמה זכיין אחר. הלקוח לא רואה כלום. מבחינת הרשת הזכיין לא מחזיק את עצמו, אז הוא מפסיד כספו והולך. הרי הרשת לא תסגור את המקום. אם מחר זכיין פושט רגל, איזה הפסד זה גורם לרשת? הם לא מפסידים שקל בהקמה ולא מפסידים שקל בסגירה. זה כמו קזינו. הרשת תמיד מרוויחה", אומר גורם בענף.

הגידול של קפה גרג

"תמיד תהיה תחלופה של זכיינים. בשנתיים האחרונות חרטנו לעצמנו על הדגל להוציא את הזכיינים הכושלים של הרשת. היום חד משמעית חשוב לנו שזכיין יהיה מאוד מקצועי. פחות חשוב לנו הכסף, כי היו לא מעט סניפים שהזכיין לא ניהל אותם ברמה מקצועית כמו שציפינו", אומר רונן נמני, מבעלי רשת קפה קפה.

-הרשת תמיד מרוויחה?

"זה לא נכון. בסניפים שנוהלו מקצועית, אבל היה קשה להם ולא צלחו, נתנו הרבה יותר ממה שקיבלנו".

בשנה החולפת נפתחו עשרות סניפי בתי-קפה חדשים. גורם בענף טוען כי הפתיחה המואצת של סניפים "מונעת מתחרות אגו של רשתות הקפה. יש לי יותר. כל אחד רוצה להראות שהוא הכי גדול והכי חזק".

רשת  ארומה ישראל מובילה את השוק עם 107 סניפים ומחזור מכירות שלפי הערכות בשוק חוצה את קו החצי מיליארד שקל. עד סוף השנה הנוכחית תפתח הרשת 8 סניפים נוספים. אבל את קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר מקווים בארומה ישראל לעשות באמצעות רכישת רשת ארומה תל-אביב.

שתי הרשתות, המצויות בבעלות נפרדת של האחים שפע, פועלות כשתי רשתות נפרדות לכל דבר ועניין, למרות הזהות המותגית. ארומה תל-אביב מונה 22 סניפים ומגלגלת מכירות של עשרות רבות של מיליוני שקלים בשנה. הרכישה עשויה למנף את ארומה ישראל במרכז.

רשת קפה קפה, הרשת השנייה בגודלה בישראל, מונה 111 סניפים, ועד לסוף השנה הנוכחית היא תפתח 10 סניפים נוספים. הרשת השלימה לאחרונה את רכישת רשת לחם ארז המונה היום 16 סניפים, ועתידה להוות מנוע צמיחה נוסף בחברה.

"אנחנו בונים קונספט חדש לרשת. נפתח עוד סניפים עד ל-50 סניפים בערך, באזורים עם חתך סוציו-אקונומי גבוה", אומר נמני.

בשנתיים האחרונות רשמה רשת קפה גרג התפתחות מואצת במיוחד. כיום מונה הרשת 65 סניפים, חלקם סניפים קטנים הפועלים באוניברסיטאות ומכללות. מתחילת השנה הנוכחית פתחה הרשת 5 סניפים, ועד לסוף השנה הנוכחית היא תפתח 10 סניפים נוספים.

"השוק לא רווי. אני מעריך שאנחנו נשפר את המכירות בעוד 30%-40%. הרעיון הוא לגדול ב-10% ממוצע בכל שנה. אני מעריך שנגיע לפריסה של 100 סניפים, אם לא יותר", אומר יאיר מלכה, מנכ"ל ובעל השליטה בקפה גרג.

בניגוד אליו, בקפה קפה סבורים כי השוק רווי עד מאוד, ובארומה ישראל סבורים כי השוק קרוב לרווייה. "השוק רווי מאוד. יש יותר מדי בתי-קפה, ומעבר לזה ממשיכים להיפתח הרבה מאוד בתי-קפה. בהרבה מקומות שמציעים לנו אנחנו כבר לא פותחים. אנחנו מתמקדים בפתיחת סניפים רק במקומות שאנחנו לא נמצאים בהם. אני מעריך כי בתי-קפה פרטיים מחוץלתל-אביב ימשיכו להיעלם. לדעתי לא יישארו בתי-קפה פרטיים. גם בקרב רשתות הקפה, יש כמה רשתות שדועכות והמבין יבין. רואים מי ומה".

"85%  מהשוק רווי, ויש עוד מקום בשוליים. יש מקום לעוד 100 עד 150 בתי-קפה. אני מעריך שתהיה ברירה טבעית בסוף, וחלק ייסגרו. יש מלחמה בשוק, גם על המכירות וגם על הלוקיישנים. אנחנו התפרסנו ב-2006-2007, הספקנו לפני כולם, ולכן יש לנו יתרון מהותי. בקניונים שנסגרים סניפים, זה אף פעם לא ארומה, כי לארומה יש את הנישה שלה", אומר אשר לב, מנכ"ל ארומה ישראל.

גם לוזון מסכים כי השוק רווי. "אני חושב שיש יותר מדי בתי-קפה. זמן החיים של מסעדה או בית-קפה הוא בדרך-כלל שנתיים. שנה ראשונה הבעלים אומר לעצמו 'תחלוף שנה עד שיכירו אותי'. בשנה השנייה הוא מבין שנגמר לו הכסף. לדעתי, נכון להיום יש מעל30%  מבתי-הקפה שיסגרו. הבעיה היא שגם כאשר נסגרים, נפתחים אחרים במקומם", אומר לוזון.

מסעדות של ממש

שחקנים המתמקדים בקפה מותחים ביקורת על הרשתות שהכניסו תפריט רחב. "הרשתות הגדולות הן מסעדות. הן לא בתי-קפה. זה שרשת נקראת 'קפה קפה', זה לא אומר שזה קפה.  ארקפה זו מסעדה. קקאו זו מסעדה. גרג זו מסעדה. אין דבר שאתה רוצה בדמיון בגרג ולא תאכל. גם בקפה קפה יש לך תפריט לכאן ועד ירושלים. אצלם המוטו הוא שאם כברמשלמים דמי שכירות ויש עובדים, אז אפשר למכור למי שיושב על הכיסא כל מה שאתה רוצה. אני לא שם", אומר לוזון.

"הבלוף הגדול הוא שאף אחת מרשתות הקפה היא לא באמת רק בתי-קפה. הן מסעדות. את אוכלת שם מרקים, פסטות, המבורגרים, חזה עוף, דגים. אם זה לא מסעדות, אז מה זה? הקשר היחיד בינם לבין קפה זה שהם קוראים לעצמם בתי-קפה", מסכים גורם אחר בענף.

"בגדול זה נכון. אנחנו בנישה של קפה-מסעדה, ואנחנו מוכרים יותר מסעדה מאשר קפה. יש לכל אחד אצלנו גם את האלטרנטיבה לשתות קפה ב-10 שקלים. הוא לא חייב לאכול", אומר נמני.